Månedsarkiv: april 2019

Fort Augustus og videre til Gairlocky

19/4 19 Vi vågnede op til solskin fra en klar blå himmel, og startede dagen
med at sejle igennem de 5 sluser midt i byen Fort Augustus, vi skulle op ad.
Desværre kom vi til at ligge forrest, hvor der er mest turbulens.
Jeg(Susanne) blev i land mellem sluserne, og holdt for fortøjningen, og
sørgede for at kaste agter fortøjningen ned til Per. De første sluser gik
fint, men i den midterste havde jeg svært ved at holde den, så der kom
straks en af sluse vagterne og hjalp. Jeg skulle bare have sat fortøjningen
en ekstra gang om klampen. Vi lagde til lige efter slusen, da vi ville blive
i Fort Augustus, der er en rigtig hyggelig by, meget turistet; men på en god
måde. Sluserne så ud til at være den største turist attraktion. Vi lå lige
bagved en skotsk båd, ca. 32 fod, hvor der var en familie med 4 børn og en
hund. Vi mødte en anden dansk båd, på vej hjem, de havde købt båden i
Dublin og var ved at sejle den hjem. Der var vaskemaskine lige ved siden af
broen, sådan en hvor man kommer alt tøjet i sammen med vaskemidlet; men den
startede ikke efter mønterne kom i, så vi måtte have fat i slusevagterne,
der først fik den i gang om aftenen. Så jeg måtte vaske i hånden, nu der var
kommet sæbe på tøjret. Det tørrede hurtigt i det gode vejr. Vi fik også gået
en flot tur, hvor vi kom et stykke op, så vi havde godt udsyn over Lock Ness
søen. Vi kom forbi mange marker med får, og så et nyfødt lam. Det var så
varmt, at vi kunne gå med short og kortærmet bluse – skønt.

20/4 19 Der var desværre kommet lidt skyer; men vi kunne stadig ane solen
gennem dem. Vi sejlede ved 10.00 tiden, og kom igennem to søer og to sluser
stadig op. Vi nåede det højeste sted på turen Loch Oich søen, og derefter
skal vi kun sluses ned. Det går meget lettere end op. Vi fornemmede, at vi
nu rigtig var kommet til The Highland, vi sejlede forbi træbeklædte bjerge
og kunne tydelig se trægrænsen, og hele tiden ude i horisonten var der
bjerge med sne. Vi ligger nu ved Gairlochy et meget smukt sted med udsyn til
bjerge med sne. For første gang på turen fik vi lidt regn, bare nogle små
byger, hvor solen skinnede lidt igennem. Vi trodsede regnen og gik en lang
tur langs kanalen, en smuk tur, hvor vi havde udsyn til floden. Det hele er
begyndt at blive grønt og bøgen er lige sprunget ud, der var blomstrende
taks og gyvel, og der er nu også begyndt at komme lilla blomster. Der er en
herlig fugle sang langs kanalen. Dagens temperatur lå på omkring 15 – 17
gr..

Loch Ness

17/4 2019 Om formiddagen fik vi handlet godt ind i Inverness, da vi ikke var
sikker på indkøbs mulighederne i kanalen, og slet ikke nu det er påske. Vi
ventede foran slusen kl.13.30, den tid vi havde aftalt med slusevagten. Her
talte vi med to skotter i en sejlbåd, der også skulle igennem. De fortalte
vi ikke skulle tage tiderne så nødagtigt, da de havde ”Highlender” tid her,
men de var kun ½ time forsinkede. Vi skulle igennem 4 sluser, der ligger
lige efter hinanden, det tager ca. 20 – 30 min pr sluse, så det er ikke bare
som at vente på grønt i en lysregulering, når man kører i sin stress car.
Der var god hjælp af sluse vagterne, så vi skulle bare kaste fortøjningen
op, så for tøjrede de, ja og så fik vi en god snak om eks. hvilket mærke
at øl, man skulle drikke på pubben.. Vi blev sluset op, og da vi lå forrest,
var der noget turbulens i slusen når vandet kom ind; men det gik fint, vi
har jo også prøvet det før i de 200 sluser, vi var igennem sidst vi var på
langtur. Om eftermiddagen skinnede solen fra en skyfri himmel, som vi er
blevet lovet den altid gør i Skotland, så mere kan vi ikke forlange. Det var
en smuk tur efter slusen, med landskab præget af gule forårsfarver, det var
mest gyvel buske der blomstrede. Vi sejlede videre til en svingbro som vi
kaldte, og så stoppede de trafikken, så vi kunne sejle igennem. Videre til
den næste sluse Dochgarroch lock, hvor vi kom igennem med det samme ved
16.00 tiden, og lagde til lige efter slusen, hvor der var mulighed for
strøm. Det koster 3 pund for et døgn; men da nætterne er kolde, får vi nok
brugt for mere end det. Vi lå lige ved siden af floden Ness, hvor vi kunne
gå af en sti langs floden, en smuk tur. For første gang på turen, sad vi
udenfor og fik tapas. Vi mødte 4 danskere, der havde købt båd i Glasgow, og
var ved at sejle den hjem, de skulle nå det i påsken, så de havde lidt
travlt.

18/4 19 Vi sejlede nu ud i Loch Ness, vejret var fint ikke megen vind, og
nogle tynde skyer solen ind imellem kunne skinne igennem. Det var ikke hele
tiden dybde måleren kunne måle dybden, for søen er over 200 m. dyb. Vi
kastede anker ved Urquhart castle, hvor vi kunne sejle ind på 12 m. vand, vi
kom dog til at ligge på omkring 5 m. vand da båden svingede rundt – ja
dybderne ændre sig hurtigt. Vi fik pumpet gummibåden op og sejlet i land.
Der var mange turister, og mange turist både, der sejlede dem frem og
tilbage. Der kom straks en mand og fortalte, vi skulle op i et udstillings
centeret og betale. Da vi kom op til centeret stod der en dame og tog imod
os, hun bød os velkommen og viste os hvor vi skule betale, jo de vil være
sikre på at vi betalte (12 pund for hver). Vi startede med at se en kort
film om historien bag slottet, den gav et rigtig godt indblik i historien.
Bagefter var vi rundt og se ruinerne af slottet, jeg vil sammenligne det
lidt med Hammers hus på Bornholm. Vi kunne komme op i et tårn med en rigtig
god udsigt, og specielt en god udsigt til vores båd for anker (se billede).
Efter frokost sejlede vi videre af Loch Ness søen; men vi så ikke noget til
Nessie(Loch Ness uhyret). En flot tur med udsigt til træbeklædte bjerge, der
kom en del vind midt ude på søen, måske nogle ”faldvinde”, og vinden var
meget svingende. Vi nåede Fort August ved 17.00 tiden, hvor vi lagde til før
slusen. Her var helt vindstille og temperaturen kom over 20 gr. Dejligt med
lidt varme

Så er vi sluset ind i Caledonian kanalen

15 -16/4 Mandag fik vi skyllet saltet ud af vores genakker, efter den
havde været i havet og tørret den på polsk, dvs. Per havde læst i et blad,
at de i Polen hang genakkeren op omvendt, så den bedre kunne luftes, det
fungerede fint. Per fik derefter ordnet vores vandsystem, der blev ved at
komme luft ind i det, men efter at have om pakket en samling, hjalp det. Det
var ikke en stor operation, men det tog tid at komme til pumpen, da hele
vores kistebænk skulle tømmes for tovværk, cykler, og hvad vi ellers har
proppet derned. Men efter et par timer var det hele ordnet . Susanne gik ind
til byen ca. 20 min. gang fra havnen for at shoppe. Turen var igennem et
industri område med meget trafik. Om eftermiddagen gik vi rundt i Inverness,
og var oppe at se Inverness castle, vejret var fint med tynde skyer, solen
kunne skinne igennem. Der lå en bådbutik på den anden side af floden, hvor
vi gik, så den skulle vi da besøge, det kunne jo være, der var en dims, vi
kunne bruge, men bådbutikker er ikke som i Danmark. Det siges at Danmark og
Sverige har verdens bedste udstyrsbutikker, og det holder vist stik..

Vi planlagde at sejle ind i Caledonan kanalen dagen efter, så vi kaldte
slusevagten på vhf radioen, og aftalte vi kunne komme gennem første sluse
tirsdag kl. 9.00, der passede med højvande. Man kan ikke komme igennem +/-
to timer før og efter lavvande.

Tirsdag. Vi sejlede en halv time før højvandet og der var stadig 4 kn med
strøm, så det var om at holde tungen lige i munden, når man skulle ramme
indsejlingen til slusen, du har jo kun 1 forsøg.

Slusevagterne var rigtig hyggelige at sludre med, det er først på sæsonen,
så vi var alene i sluserne. Begge vagterne fortalte, vi ville få rigtig fint
vejr med op til 25 grader, det er vi lidt spændte på om passer, for det er
ikke helt det, vejrudsigterne siger. Vi var allerede i havnen kl. 9.30, så
vi nåede både at handle ind og endnu en båd butik inden middag, hvor vi
fandt spiler-tape, vi kan få repareret hullet i genakkeren med. Om
eftermiddagen var vi igen inde og udforske Inverness. Vi var først i et
kæmpe indkøbscenter, bagefter fandt vi et rigtig hyggeligt marked (Victorian market) inde midt i centrum (se billede).

Broen vi skal under på vej til Inverness.
Inverness castle
Udsigt over Inverness og river Ness
På vej til slusen i 4 kn. medstrøm
Sealock ved indsejlingen til Caledonia kanalen
Per i Victorian market Inverness
Victorian market Inverness
Gade i Inverness

Så er vi kommet til Inverness

14/4 19. På anden dagen var der ikke meget vind, vi prøvede med sejl. Kun
3-4 m/s og vinden lige bagfra gik det ikke; men hellere lidt vind end for
meget J. Så det blev et døgn med motor; men fordelen ved dette var, at vi så
kunne have cockpitteltet helt lukket, og bortset fra en enkel haglbyge
skinnede solen det meste af dagen, så vi havde rigtig god varme, vi kunne
endda side udenfor på dækket og nyde solen lige over middag. Jeg så igen en
delfin nær båden.

Det blev en rigtig slappe af dag med en god bog, og auto piloten, der
styrede båden, så vi bare skulle holde udkig. Vi fik som vanen tro wok mad,
der er let at side med, når båden gynger. Natten gik fint også for motor,
der var ikke mange både at holde udkig efter. Vi sejlede forbi mange
boreplatforme. Per havde lagt en rute, så vi sejlede udenom dem. Vi kunne
fint sove i for kahytten, så vi ikke skulle høre for meget på motoren. Vi
holder 3 timers vagter, jeg havde vagten fra 23:00-02:00, og igen fra
05:00-08:00. Det er lidt svært at sove de første nætter på båden; men vi fik
dog sovet begge to. Så tager vi en lur i løbet af dagen. Natten var kold;
men med 4-5 lag tøj på gik det med at holde varmen, især nu vi kunne lukke
cockpit teltet

På 3. dagen havde vi igen solskin med vinden lige bagfra omkring 4-5 m/s, vi
prøvede at sætte sejl; men vinden var ikke kraftig nok, til at skubbe os
igennem dønningerne uden sejlene stod og klaprede, og Genakkeren kunne vi jo
ikke bruge; men heldigvis drejede vinden om efter middagen, så vi fik den
ind agten for tværs, så kunne vi sætte sejlene. Vi havde en rigtig fin vind
omkring 7-10 m/s, og god fart i skibet. Vi ændrede planer, så vi sejlede
direkte til Inverness, vi havde ellers overvejet at stoppe i Petershead; men
med den gode vind bagfra fortsatte vi. Selv om vi sejlede med sejl, kunne vi
godt have cockpit teltet oppe, og kun have det åbent, hvor skødet til bommen
går ud, så længe vi har vinden bagfra, det betød meget for at holde varmen

Jeg tog den første vagt til natten, hvor vi var nået bugten ind til
Inverness. Vinden tog til og nåede op til 12m/s; men det gik fint med den
sejlføring, vi havde, vi var oppe at sejle 11 knop i vindstødene. Vinden
aftog igen, og det meste af natten var den omkring 7-10 m/s., om morgenen
aftog vinden helt. Det var en flot indsejling til Inverness (se billeder fra
tidligere indlæg), vi nåede haven ca. kl. 09.30, og fandt en fin plads på
flyde broen. Der kan være meget strøm ved indsejlingen til Inverness; men
heldigvis holdt vores beregninger på tidevandstabellen stik, så vi havde kun
1-2 knobs modstrøm det sidste stykke.

Der var en del tøjvask efter at have boet i båden siden d.5/4, og heldigvis
var der vaskemaskine i havnen. Vi ligger på flydebroer, og som I kan se på
billedet er der stor forskel på høj og lavvande. /s

 

Der tørres tøj
Lavvande i havnen
Udsigt fra havnen

WL2K// Det første døgn på Nordsøen

Det første døgn er altid spændende, Fungerer det hele og hvordan er der derude på havet. Er det ikke kedeligt, er der mange der spørger, så her er lidt om vores første døgn i Nordsøen.
Vi tankede diesel og vand i Struer og så gik det ellers for motor mod Thyberøn uden de store oplevelser. Da vi ved 13 tiden kom ud i Nordsøen var vinden lidt nordlige end øst og det passede fint til vores genakker ( en slags spiler). Hele eftermiddagen sejlede vi fint med den og vi sejlede mellem 6 og 7 kn. Vi vl ikke sejle med den om natten så den skulle ned til aften. Det foregår vd at man trækker en pose ned over genakkeren og så sænker man det hele ned på dækket hvilket der ikke er probemer i, men det kom der. Da jeg begyndte at trække i nedhalerlinien knækkede den. Vi slækkede på faldet og prøvede at trække den ned i cocktpittet. Det kunne vi ikke da vinden var for kraftig. Efter flere forsøg måtte jeg på dæket og løsne den knude der holdte genakkeren fast ude i stævnen, det lykkedes med det resultat at genakkeren landede i vandet, vi trak den om bord og har nu en meget våd og revnet genakker på fordækket. Revnen kan Susanne sagtens sy og i Skotland køber vi en ny pose. Den ga
mle var fra 1995 så det er nok OK at den gav op. En halv time senere sejlede vi igen for vores almindelig sejl.
Lidt senere fik vi besøg – en stær kom flyvnde og satte sig til rette på søgelænderet hvor den hvilede sig et kvarters tid inden den fortsatte. Der gik så kun en times tid, så var der igen besøg, denne gang en grønlig spurv som vi ikke ved hvad hedder. Den var nysgerrig og satte sig først på Susannes sko, hvorefter den pippende fløj ned i kahytten for at se hvordan vi bor. Efter at have stillet sin nysgerrighed fløj den igen. Natten var fin bortset fra det var hundekoldt, godt vi kan sejle med cocktpit teltet oppe.
Her til morgen kom en delfin lige forbi og sagde hej til Susanne. Så føler man rigtig er på tur igen. Solen skinner af og til fra en overskyet himmel
Der kommer et par billeder af fuglene når vi er kommet frem. /p

En lille stær besøger os
Sejlads for ganakker med besøg af stær
Spurven på Susannes fod
Den lille spurv på besøg
Spurven under sprayhooden
Per styrer i det fine skotske vejr.
Lille landsby ved indsejlingen til Inverness
Broen over Inverness

Så kom vi afsted

Vi sejlede lidt før, end vi havde regnet med; da vi så, de lovede østenvind
i uge 15, og gerne vil være i Thyborøn, så vi kan få østenvind henover
Nordsøen. Vi ville nå at være med til vores barnebarns 5 årige fødselsdag,
så vi kunne få sagt farvel til vores børn og børnebørn der. Derfor startede
vi med at sejle til Frederikssund, hvor vi kunne tage S toget til Stenløse.
Vi havde egentligt regnet med at nå tilbage til Nykøbing Sj. havn igen; men
vejrudsigten bestemte, at vi fortsatte vores tur fra Frederikssund d. 10/4.
Så undskyld til dem, vi ikke rigtig fik sagt på gensyn til.

Vi startede med at sejle til Grenå, hvor vi havde en fin tur med vind foran
for tværs omkring 7-8 m/s, hvor solen skinnede fra en skyfri himmel. Det var
koldt; men vi holdt varmen med flere lag tøj under vores sejler tøj. Vi
nåede Grenå havn omkring kl. 19.00, der var ikke problemer med at få pladsJ.
Vi fik hurtigt lavet noget mad, og efter et par glas rødvin fandt vi tidligt
køjen.

Vi fik sovet lidt længere end planlagt. Kl. ca. 9.00 sejlede vi fra Grenå i
stik modvind, og med høje bølger imod os. Da vinden de næste dage fortsat
ville komme fra nord-nordøst, besluttede vi at sejle til Hals og gennem
Limfjorden. Vi sejlede for motor det første stykke lige rundt om næsen
(djurslands), og havde håbet på vi kunne sejle for sejl, så snart vi satte
kursen mod Hals; men det blev med både sejl og for motor, da vinden var for
meget imod, til vi kun kunne holde kursen op for sejl alene. Det var
heldigvis solskins vejr, og vi er rigtig glade for, vi fik investeret i godt
sejlertøj og gode sejler støvler, så vi kunne holde varmen, med ca. 4-5 lag
under sejlertøjet, hue og vanter. Vinden øgedes i løbet af dagen og bølgerne
blev også større ca. 1½ m. ifølge Per (jeg tror nu, de var højere). Da vi
havde vinden foran, krængede båden godt og indimellem så meget, at skruen
kom ud af vandet, det hjalp noget, da vi fik rullet for sejlet lidt ind. Vi
tænkte det kun var godt, båden fik lov at prøve lidt hård sø, og nu er vi
sikker på, alt er stuvet godt til båden sejler på styrbord halse, vi regner
ikke med at få testet bagbords halse. Det eneste der skete var at to slæder
i storsejlet knækkede.

Vi nåede hals kl. 17.00, og der var også rigelig med plads. Vi fik hurtigt
skiftet slæderne i storsejlet, og ryddet lidt op i kahytten, der er altid
noget, der ikke ligger på sin plads efter sådan en tur. Vi var lidt trætte,
så det blev en pizza til aftensmad.

Vi havde planlagt at starte kl. 6.00 næste morgen, da vi gerne ville igennem
Limfjorden; men det er vi åbenbart ikke gode til, så den blev 7.30, da vi
sejlede. Desværre ikke med høj solskinsvejr; men igennem fjorden er det
nærmest kanal sejllads, så vi kunne have cockpit teltet oppe, og så går det
bedre med at holde varmen. Vi var heldige at komme under Limfjordsbroen med
det samme, og måtte kun vente 10 min på at komme under Jernbane broen.

Afrejse

Så har vi fået lettet anker. Kl. 12:30 i dag gik vi i Kattegat for en frist
NØ vind, koldt men sol fra en skyfri himmel. Vi glæder os allerede til
sydens sol og varme, men foreløbig er vi nu kun nået til Grenå. I morgen ser
vi på vejret og beslutter om vi sejler over Skagen eller går gennem
Limfjorden.