Så kom vi afsted

Vi sejlede lidt før, end vi havde regnet med; da vi så, de lovede østenvind
i uge 15, og gerne vil være i Thyborøn, så vi kan få østenvind henover
Nordsøen. Vi ville nå at være med til vores barnebarns 5 årige fødselsdag,
så vi kunne få sagt farvel til vores børn og børnebørn der. Derfor startede
vi med at sejle til Frederikssund, hvor vi kunne tage S toget til Stenløse.
Vi havde egentligt regnet med at nå tilbage til Nykøbing Sj. havn igen; men
vejrudsigten bestemte, at vi fortsatte vores tur fra Frederikssund d. 10/4.
Så undskyld til dem, vi ikke rigtig fik sagt på gensyn til.

Vi startede med at sejle til Grenå, hvor vi havde en fin tur med vind foran
for tværs omkring 7-8 m/s, hvor solen skinnede fra en skyfri himmel. Det var
koldt; men vi holdt varmen med flere lag tøj under vores sejler tøj. Vi
nåede Grenå havn omkring kl. 19.00, der var ikke problemer med at få pladsJ.
Vi fik hurtigt lavet noget mad, og efter et par glas rødvin fandt vi tidligt
køjen.

Vi fik sovet lidt længere end planlagt. Kl. ca. 9.00 sejlede vi fra Grenå i
stik modvind, og med høje bølger imod os. Da vinden de næste dage fortsat
ville komme fra nord-nordøst, besluttede vi at sejle til Hals og gennem
Limfjorden. Vi sejlede for motor det første stykke lige rundt om næsen
(djurslands), og havde håbet på vi kunne sejle for sejl, så snart vi satte
kursen mod Hals; men det blev med både sejl og for motor, da vinden var for
meget imod, til vi kun kunne holde kursen op for sejl alene. Det var
heldigvis solskins vejr, og vi er rigtig glade for, vi fik investeret i godt
sejlertøj og gode sejler støvler, så vi kunne holde varmen, med ca. 4-5 lag
under sejlertøjet, hue og vanter. Vinden øgedes i løbet af dagen og bølgerne
blev også større ca. 1½ m. ifølge Per (jeg tror nu, de var højere). Da vi
havde vinden foran, krængede båden godt og indimellem så meget, at skruen
kom ud af vandet, det hjalp noget, da vi fik rullet for sejlet lidt ind. Vi
tænkte det kun var godt, båden fik lov at prøve lidt hård sø, og nu er vi
sikker på, alt er stuvet godt til båden sejler på styrbord halse, vi regner
ikke med at få testet bagbords halse. Det eneste der skete var at to slæder
i storsejlet knækkede.

Vi nåede hals kl. 17.00, og der var også rigelig med plads. Vi fik hurtigt
skiftet slæderne i storsejlet, og ryddet lidt op i kahytten, der er altid
noget, der ikke ligger på sin plads efter sådan en tur. Vi var lidt trætte,
så det blev en pizza til aftensmad.

Vi havde planlagt at starte kl. 6.00 næste morgen, da vi gerne ville igennem
Limfjorden; men det er vi åbenbart ikke gode til, så den blev 7.30, da vi
sejlede. Desværre ikke med høj solskinsvejr; men igennem fjorden er det
nærmest kanal sejllads, så vi kunne have cockpit teltet oppe, og så går det
bedre med at holde varmen. Vi var heldige at komme under Limfjordsbroen med
det samme, og måtte kun vente 10 min på at komme under Jernbane broen.