Forfatterarkiv: admin

Porto Santo og Quinta do Lorde Madeira.

16/5 -19/5 2024 S
Fortsat på Porto Santo.

Vi sejlede ud og lagde os for anker ud for stranden, hvor vi ligger med en
flottere udsigt, og fri for larmen fra en afsaltnings anlæg, der laver
saltvand om til ferskvand. Vi lagde os, så tæt som muligt på havnens
breakwater, så vi lå i læ for dønningerne, lige bagved Gitte og Johans i
deres båd ”Viking”.
Vi har gået nogle flotte ture, en rundt om den østlige del af øen, og en
langs stranden til den vestlige del.
Det har været noget vekslende vejr, sol, blæst, små byger, men temperaturen
ligger på omkring 21 grader. Vandtemperaturen lå en dag på 24 grader, så
selv Per var i vandet.
Lørdag var der svømmekonkurrence tæt på, hvor vi ligger for anker, der var
mange mennesker på stranden, og rigtig mange der skulle svømme.
Vi har hygget os sammen med Gitte og Johan, og håber på at se dem igen på
Canarie øerne.

20/5 2024 S

Vi fik ankeret op og satte kurs mod Quinta Do Lorde på østsiden af Madeira.
Vi havde en dejlig sejlads i let vind for sejl, det var skyet hele vejen
rundt om os, men over os var der kun lette skyer og blå himmel

Vi nåede havnen ved 15.00 tiden, og fik straks anvist en plads. Det var
gensynets glæde, en dejlig rolig havn med udsigt til grønne bjerge, og mod
øst et mere goldt område. Ud over lufthavnen ligger lige i nærheden, er her
meget stille. Havnen er ikke fyldt helt op.

Vi blev straks modtaget af en dansker, der havde brug for hjælp til at komme
i masten. Vi fik hjulpet ham op i masten, hvor et fald havde sat sig fast.
Han er singlesejler og på vej til Bermuda, hvor han arbejder som
maskinmester. Et noget vovet projekt synes vi; men han havde godt mod på
det.

21/5 2024 S

Vi fik gjort båden næsten klar til, vi kan efterlade den på lørdag, hvor vi
kommer hjem og er hjemme til sidst i juli.

22/5 2024 S

Vi tog med bus til Machico hvor supermarkedet ligger og fik handlet ind til
de sidste dage. Vi fik sms fra Sonja og Niels, det tyske par, vi sejlede
sammen med på Nordspaniens kyst i efteråret, om at de ville komme til havnen
ved middagstid, så vi inviterede dem straks over til aftensmad.

De kom næsten lige som vi nåede hjem med bussen. Dejligt at se dem igen, de
har tilbragt vinteren på Canaria øerne, ligesom vi vil gøre næste vinter. Så
snakken gik med alt det, vi havde oplevet siden vi sidst så hinanden.

2375 2024 S

Vi tog en vandretur sammen med Niels og Sonja ud til det østligste punkt på
Madeira. En flot tur med udsigt til flotte klippeformationer og hele tiden
udsigt udover havet. Vi har gået turen før, men aldrig set så mange
mennesker på turen, der holdt biler hele vejen fra havnen og op til hvor
turen starter. Måske fordi det var det eneste sted på Madeira, hvor solen
skinnede? Det var rigtig hyggeligt at gå sammen med dem og deres lille hund,
der ikke var helt frisk og måtte bæres noget af vejen. Vi spiste vores
medbragte frokost i en lille oase inden vi tog turen tilbage.

Baiona til Porto Santo

4/5 2024 S

Fortsat i Baiona. Det regnede og blæste om formiddagen, men om eftermiddagen blev det så meget tørvejr, at vi kunne gå en historisk rute gennem byen. Vi kom ud til “Our Lady of the Rock”, der står og skuer ud over havet. Det er en fin tur, og god måde at få indblik i byens historie.

Der er stor aktivitet på havnen, hvor sejlskibe gøres klar til kapsejlads i 44 fods sejlbåde fra flere forskellige lande, det er unge mennesker, der virkelig går op i det, kan man se

5/5 2024

Endnu en regnvejrs og blæsedag, så tiden blev brugt på at få ringet til dem derhjemme og FaceTime med børnebørn.

Først sidst på eftermiddagen kom opklaringen, og vi gik en flot tur rundt oppe på fortet“ Monterreal Fortress Route”.

6/5 2024

Endelig en tørvejrsdag, men nu ingen vind. Vi fik handlet ind og vasket, samt fyldt diesel fra dunke på tanken. Om eftermiddagen lagde vi os ud for anker igen, så vi hurtigt kunne komme afsted dagen efter, hvor vinden vil gå i nord igen, og der ville være mere af den, så vi kunne sejle til Porto. Vi mødte lige en dansk båd på vej ud, vi fik en snak med. De var på vej nordpå. Der lå kun os og en englænder for anker. Der var ingen vind, men til gengæld meget strøm

7/5 2024

Det blev en lidt en urolig nat for anker pga. strømmen, og vi kunne høre vores kæde gled op ad en klippe.

Da vi skulle have ankeret op, sad det bare fast, vi kunne heldigvis få fat i vores ankerbøje, og ved hjælp af snoren få hevet ankeret op, så var det bare kæden, vi skulle have til at slippe, og det lykkedes. Vi sejlede kl. 08, samtidig med den engelske båd, der også havde problemer med at få ankeret op.

I starten var der slet ingen vind og store dønninger, så vi rullede noget, og satte kun fokken (forsejlet), vi sejlede forbi grønne bjerge og små bebyggelser, der ikke fik meget sol først på dagen. Da vi nåede Portugal sejlede vi langs med sandstrand og vinden ændrede sig, så vi fik også sat storsejlet og havde først halvvind, så agten for tværs og til sidst læns, hvor vi sejlede butterfly (sejlene ud til hver side). Vi havde hele tiden sol fra en næsten skyfri himmel.

Vi nåede Douro Marina 17.30, og fik en plads i havnen, der ligger lidt op af Douro floden, en dyr havn(50 euro) men den er også i gå afstand fra Porto, og med i prisen er et besøg på et portvinshus.

8/4 2024 S

Sol fra skyfri himmel og varmt😊

Vi gik langs Douro floden ind til Porto, en flot tur, og brugte meget af dagen i Porto, en livlig by med mange turister. Vi fik frokosten lige som sidst vi var her på et lille sted, hvor man kan få fiskebolle og portvin.

Sidst på eftermiddagen fandt vi et supermarked Continental, 2 km fra havnen op det meste af vejen, og så går det heldigvis nedad, når varerne skal hjem. Vi startede på at få handlet ind til vores tur til Porto Santo på 5-6 dage.

9/4 2024 S
Vi fik handlet grønt på markedet overfor havnen og var igen i Continental. Per fik efterset motoren, mens jeg pakkede varerne væk.
Kl. 13 gik vi langs floden ind til portvinshuset Churchill, hvor havnen havde sørget for en rundvisning kl. 14.
Det var en fin rundvisning, med en rigtig god guide, der talte fint engelsk, bagefter var der smagsprøver, turen hjem gik fint med lidt promiller i blodet.
Sidst på eftermiddagen gjorde vi klar til at tage af sted næste morgen, hvor der var et vejrvindue til Porto Santo. Hvor Per bl.a. lige var en tur i masten for at se om alt var i orden.

10/5 2024 S

Inden vi sejlede måtte vi lige have tømt kistebænken, da det lugtede af diesel på toilettet. Det viste sig at dækslet til et rør, hvor man kan bundsuge tanken ikke var skruet rigtigt på, der var løbet diesel ud og ind ved toilettet. Heldigvis kunne det hurtigt ordnes. Vi sejlede kl. 8, først satte vi kursen vest ca. 40 sømil, da vi ville ud på dybt vand 2 km., hvor spækhuggerne ikke er. Per havde fundet en rute, hvor der aldrig havde været spækhuggerangreb, så den fulgte vi.

Vi havde først ingen vind, senere fik vi lidt vind foran for tværs (næsten forfra) hvor vi kunne få sat sejl. Per så en haj der svømmede tæt på båden-De havde ikke lovet vind om natten, og da vinden kom forfra, havde vi ikke fået sat preventer på bommen (Den gør så bommen ikke kommer uventet over på den anden side), og vi havde heller ikke rebet ned (mindsket storsejlets areal), men ved 05 tiden friskede vinden op, og var en halvvind, så autopiloten kunne ikke holde kursen og vi bommede, skødet fik ramt Pers briller, så han fik et blåtøje og rift over øjet af brillen. Jeg lå og sov, men vågnede hurtigt op, og vi fik sammen rebet og sat preventer på, og jeg fik lappet Per, det så heldigvis værre ud end det var.

11-14/5 2024 S

Resten af turen havde vi en rigtig fin sejlads med god vind fra 6-12m/s skiftende mellem halvvind og agten for tværs, kun til sidst læns (lige bagfra), og nætterne gik fint med vagter på ca. 3 timer. Det var kun lidt, vi fik at se til solen og kun nogle perioder, det var stjerneklart. Vi fik indimellem besøg af en svale, der lige skulle ned at besigtige kahytten.

14/5 2024

Vi nåede Porto Santo kl. 12. Vi kom til en fuld havn, og alle moorings i havnen var optaget, så vi kastede ankeret. Vi fik checket ind, hvor man først skal hos politiet, så hos GNR og til sidst havne kontoret.

Vi gik en tur til Pingo Doce (et fint stort supermarked) ca. 1 km. fra havnen. Vi var lidt trætte ovenpå turen.

15/5 2024 S

Vi startede med igen at høre, om vi kunne få båden på land, mens vi er hjemme. Vi har haft sendt en mail om det, men bare fået svar om, at det kunne de ikke tage stilling til. Nu mødte vi en mand, der bad os skrive en mail omkring bådens størrelse mv., så det gjorde vi, og fik svar kort efter, at det desværre ikke var muligt, da der var venteliste og efter 1. juni kunne den kun være oppe en uge. Så vi måtte ty til plan B, vi har fået besked fra Quinta do Lorde en havn på Maderia, at vi kunne have den i vandet der, mens vi er hjemme, det er bare en noget anden pris. Så vi besluttede at tage hjem juni og juli og så tage tilbage i august, hvor det er højsæson, hvor vi ellers havde planlagt at være hjemme; men planer kan laves om.

Vi fik fundet flybilletter, det tager sin tid, da vi ikke var interesseret i at skulle overnatte undervejs, og så skulle de være billige, det lykkedes men ikke med de billigste. Til gengæld kan vi flyve direkte hjem- dejligt

Ved 14. tiden kom Gitte og Jonas forbi, de ligger for ankre udfor stranden. Vi inviterede dem på kaffe og snakken gik, når man nu møder andre sejlere fra Danmark.

Vi nåede lige en smut i Pingo Doce, og fik fyldt vores vanddunke i havnen og fyldt dem på tanken. Samt afleveret vasketøj, der er en dame på havnen, der sørger for det bliver vasket og hægt op, virkelig service og det koster ikke noget. Det kan godt være havnene er dyre, men det er billigt at leve i Portugal. Aftens menu friskfanget tun til 6,5 € pr kg ( 50 kr)

16/5 2024 S

Vi gik af en vandrerute Gitte og Jonas havde anbefalet, hvor vi kom op til møllerne, der står oppe ved et udsigtspunkt. Ca 200 m. op. Det var en flot tur, hvor vi kom lidt ind på øen af smalle stier og med udsigt udover øen. Det er en gold ø, det højeste sted på øen er grønt, da det ofte ligger inde i en sky. Vi endte turen i Vila Baleira hovedbyen på øen, der er en hyggelig lille by, der går en kanal gennem byen, der så ret tørlagt ud, hvor der gik ænder og høns. Aftenens menu var grillede kyllingelår-2 lår 1,98€ (15 kr)

Ria Arousa til Baiona

26/4 2024 S

Vi er fortsat i Villagarcia de Arousa. Vejret er ikke det bedste, vi nåede en tur i byen om formiddagen, om eftermiddagen regnede det, så det blev en lave alt mulig dag i båden, så vores To Do liste kom frem, og vi endte med at kunne sætte flere hak på listen.

27/4 2024 S

Om formiddagen var vi på marked, byen har det største grøntsags og fiskemarked i Galicien, det var stort. På gaderne var der også marked med diverse ting og sager. Det er altid hyggeligt at gå rundt på markeder.

Der kom nogle byger indimellem, men over middag klarede det op, og vi besluttede at sejle til en ankerbugt ”Enseada de Boiro”. Der kom en kraftig byge undervejs, men det klarede lige op, da vi skulle lægge ankeret, så det hjalp at jeg havde fået taget regntøj på 😊. Vi fik en skøn aften med sol i cockpittet og en rolig nat for anker.

28/4 2024 S

Vi vågnede op til en kold morgen kun 8 grader, men solen kom heldigvis frem og så steg temperaturen. Vi tog gummibåden(dingyen) til byen, en lille by, hvor det lykkedes os at finde en bager. Vi gik tur langs kysten, hvor vi kom forbi små klynger af huse med haver fyldt med grøntsager.

Vi kunne se, der kom mørke skyer, og vendte om, vi nåede lige tilbage til båden, inden der kom et skyl 🌧.

29/4 2024 S

Vi havde planlagt, at vi ville blive, da der var mulighed for vandreture, men planer er til for at blive lavet om. Efter vi havde set på vejrudsigten, som vi gør hver morgen, besluttede vi os til at sejle til Baiona, da vinden kom fra nord og det var solskin. De næste dage lovede blæst og regn fra Syd, og ankerbugten gav ikke læ fra syd. Kl. 10 hev vi ankeret op og satte kursen sydpå. Der var ikke så meget vind, så godt med jern-genuaen(motoren). Det var en flot tur langs kysten. Kl 16 kastede vi ankeret i Baiona bugten ved siden af en engelsk båd. Vi tog gummibåden i land, der er flere steder, man kan fortøje den ved en trappe. Efter en gåtur i byen kunne vi nyde aftenen i cockpittet.

30/4 2024 S

Ligesom vejrudsigten havde lovet regnede det meget hele natten og formiddagen, men ved middagstid klarede det op, så vi kunne komme ind og gå i byen. Det blev til en læse hygge dag, og jeg gik videre med mit spansk på Duolingo.

1/5 2024 S

Det blæste meget hele natten, men ankeret holdt fint. Det regnede igen hele formiddagen og det meste af eftermiddagen, vi blev enige om at sejle i havn, det er trods alt lettere at komme ud at gå, når man ikke skal i en våd gummibåd først. Der er to havne, vi tog by havnen, da den er billigst (ud fra Navily ca. 19 euro). Vi Kom til haven kl. 15 i tørvejr, men kunne ikke få fat i nogen, så vi lagde os på den yderste bro, havnekontoret åbnede først kl.17, men en Marino (som havnes ansatte hedder) kom og hjalp os på en bedre plads.

Vi fandt ud af, at alt var lukket, så de fejre også første maj hernede. Heldigvis havde vi noget i fryseren😊

2/5 2024 S

Endelig en dag, hvor det var mere tørvejr end regn og sol mellem bygerne. Om formiddagen fik vi vasket, der ligger et vaskeri lige overfor havnen, her faldt jeg i snak med en fra Tyskland på Camino vandring, hun var startet i Porto og skal til Santiago de Compostela. Hun var startet i solskin, men har på det sidste haft mest regn, hyggeligt at snakke med hende. Vi møder mange Camino vandrere her. Imens fik Per efterset motoren.

Om eftermiddagen mellem bygerne fik jeg behandlet vinyl ruderne i cockpitteltet, så de holder bedre, og Per fik renset vores ekstra vandtank og lavet højtalerne i cockpittet. Der er altid noget at gøre på en båd.

3/5 2024 S

Det småregnede kun om formiddagen, så vi var på marked, der var nu ikke meget at se, så vi gik i supermarkedet Eroski, og fik handlet ind. Langostino (store tigerrejer) til vores frokost salat og selvfølgelig hjertemuslinger til aftensmad – det er mors dag hernede på søndag.

A Coruña til Vilagarcia de Aurosa

21/4 2024 S

Vi sejlede kl. 7.30 med kurs mod Camarinas, solen var ikke helt stået op, så det var lidt koldt, der var kun lidt vind. Det blev varmere, da solen kom frem fra en skyfri himmel. Vi fik efterhånden mere vind op til 10 m/s bagfra, og god fart på båden. Vi blev hurtigt enige om at sætte kursen mod Cabo Finisterre i stedet, da vejret ville blive bedre, efter Cabo Finesterre, hvor der ellers plejer at stå en kraftig vind. Vi nåede Puerto Finestere kl. 18, og lagde os for anker ud for en flot strand med udsigt til bjerge, ankeret holdt i første forsøg. Vi fik en skøn aften i cockpittet og nød den flotte udsigt. Vi havde en rolig nat for anker.

20/4 2024 S

Vi vågnede op til en skøn morgen med sol fra skyfri himmel og ingen vind. Vi fik pumpet gummibåde op, og sat motoren på, i første omgang gik den fint i gang, og kørte fint, men da vi sejlede mod havnen gik den hele tiden i stå, så vi sejlede tilbage og roede i stedet ind til stranden. Vi gik af Camino ruten ud til spidsen af Finestere en flot tur, der var mange vandrere.

Vi var tilbage ved 14 tiden og spiste frokost på båden, så var det godt med en dukkert efter( Susanne), vandet var 18 grader. Igen en skøn aften for Anker. Langs hele kysten stod der mænd med deres fiskestænger, så det var nok derfor, der svømmede en stor stime af Dorader lige ved vores båd, her blev der nemlig ikke fisket.

21/4 2024 S

Igen en flot morgen. Vi sejlede videre til Muros bugten, og lagde os for anker i ”Ensenade de San Francisco” en ankerbugt på nordsiden at Murosbugten, samme sted som vi lå, da vi sejlede hjem i 2020 og næsten på samme tidspunkt. Vi spiste frokost og fik set på vejrudsigten, der desværre havde ændret sig, så der vil komme vind fra øst ca. 9 m/s som pålandsvind, og da vi lagde ankeret kunne vi høre, den skrabede på klipper, så vi var ikke begejstrede for så meget pålandsvind, og vinden ville øges dagen efter. Vi besluttede at sejle til havnen i Muros, vi havde alligevel planlagt at sejle hertil dagen efter, for at få set på påhængsmotoren. Vi kaldte på vhf radioen og fik fat i Juan, der tog imod os i havnen. Vi lå her i 2019 og fik at vide, at Pedro fortsat var havnefoged, en rigtig hyggelig fyr. Juan viste sig at være lige så hyggelig, og med samme attitude som Pedro med at tage det stille og roligt, og at vi skal have det godt.

Om aftenen så vi en delfin tæt på båden.

22/4 2024 S

Om formiddagen fik Per talt med havnefogeden Pedro om påhængsmotoren, og han fik arrangeret, der ville komme en og se på den, han kom allerede kl. 12. Per fik inden han kom, lige prøvet påhængsmotoren igen, men stadig samme fejl. Da han roede tilbage med gummibåden, fik han følge af delfinen, der legede med pagajen, så hyggeligt. Båd mekanikeren tog motoren med, og ville lave et service eftersyn på den til dagen efter.

Om eftermiddagen gik vi en længere tur, hvor vi kom op i bjergene omkring byen, her er en rigtig flot udsigt, og overalt så vi blomstrende gyvel mellem træer, hjemturen gik gennem smalle snoede gader i byen, der er en rigtig hyggelig gammel by med flotte kampestenshuse.

Det blæste meget om natten, hvor vi blev vugget noget rundt.

23/4 2024 S

En blæsende dag, men fortsat sol fra skyfri himmel. Per måtte blive på båden, da han ikke vidste, hvornår de vil komme tilbage med påhængsmotoren

Jeg fandt et vaskeri tæt på havnen ved at spørge på mit bedste spansk😜, så der blev vasket tøj, der hurtigt tørrede på båden

Om eftermiddagen gik jeg ud til Eroski et stort supermarked et lille stykke fra byen, og fik handlet godt ind. De kom først med påhængsmotoren kl. 20, men dejligt den kom, så vi planlagde at sejle næste dag, hvor vinden ville aftage.

24/4 2024 S

Vi sejlede kl. 10.30 med kurs mod Ria de Aurousa, hvor vi havde fundet en god ankerbugt i bunden af Riaen, hvor der så ud til at være godt læ. De havde lovet, der skulle komme mere vind. Vi havde en fantastisk tur mest for sejl, det meste af tiden med vinden agter, og sol fra en skyfri himmel. Det skyede lidt til, da vi sejlede ind i Riaen; men klarede op, da vi havde fået kastet ankeret ved 17.30 tiden i en dejlig ankerbugt med læ og udsigt til en lille strand. Så vi fik en skøn aften med sol i cockpittet. Vi fik en rolig nat.

25/4 2024 S

Igen en skøn morgen, men der var nogle truende skyer, og vejrudsigten lovede regn og tordenbyger, så vi besluttede at sejle til havnen i Vilagarcia de Arousa, hvor vi har ligget, sidst vi var her i 2019. Vi husker, det var en meget billig havn; men det er jo også 5 år siden, så prisen var nu 28 euro i lavsæsonen. Det er en pænt stor by, og da vi fik et kort over byen, var der en historisk rute indtegnet, vi besluttede at gå, da det heldigvis ikke blev til så meget med regnvejret. Det var en god måde at få set byen på. Det er en hyggelig by med mange gågader og en gammel bydel.

Den første uge tilbage på båden

17/4 2024 P

Det er onsdag, vi sidder i cockpittet og nyder den sidste kop morgenkaffe.
Det er køligt, men nu hvor solen er stået op kommer varmen.

I dag er det en uge siden, vi tog af sted. Lidt spændte sad vi i toget til
lufthavnen. Vores boardingpas passede ikke helt med den billet, vi havde
købt. Vi havde nemlig købt billetter med pladser oppe foran således, at når
vi kom til Madrid, kunne vi hurtig komme af flyet. Vi havde kun 40 min. til
flyet fra Madrid til A Coruña. Vi havde fået pladser bagerst i flyet.
Heldigvis kunne de ved Gaten lave det om, så vi kom til at sidde på række 5.
Godt 3 timer senere stod vi pludselig i Madrids store lufthavn. Heldigvis
var der ikke ret langt til gaten til A Coruna så vi kom hurtigt videre. Kl
17:30 – 12 timer efter vi stod ud af sengen i Nykøbing, gik vi om bord på
SU-PER. Alt var fint ombord. Jeg startede med at fylde vand på vandtanken og
tjekkede, at der kom vand ud af hanerne og kun der. Ingen problemer. Susanne
gik i byen for lige at handle ind til aftensmad og morgenmad, så vi lige
kunne klare os til næste dag. Kl 20 fik vi aftensmad, de spiser jo sent i
Spanien, så vi kunne lige så godt prøve at flytte vore spisetid lidt.

Næste morgen vågnede vi først kl 8, noget senere end vi plejer, og det var
endnu ikke rigtig lyst. Her bliver det ikke så tidlig lyst som i Danmark,
men til gengæld bliver det så senere mørkt om aftenen.

Vi fik lavet en to do liste over alle de ting, der skulle ordnes på båden
for at gøre den sejlklar igen. Vi har aldrig efterladt båden i et halv år
uden at have set til den. Heldigvis har Ingrid og Chris fra båden Puff (
fra Belgien) og Anna og Michael fra båden Emma, dagligt set til vores båd Vi
gennemgik båden og heldigvis var der ingen overraskelser, så det var om at
komme i gang. Nu en uge efter er vi stort igennem To do listen. Varmelegemet
i varmtvandsbeholderen er skiftet, Motoren er tjekket, der er sat sejl på,
dækket poleret og der er gjort rent. Den nye SSB radio er monteret og
testet. Nå ja og så har vi været på Det danske konsulat og stemme til EU
parlamentet. Det er jo lidt svært at stemme når man ligger midt på Atlanten
og konsulatet i A Coruna lå blot en km væk fra havnen.

Nu mangler vi kun at få provianteret. Det bliver dejligt at komme ud at
sejle igen.

Den første uge er gået hurtigt, vi fik vinket farvel til Puff, det sejlede
til en anden havn, hvor de skal have den op og sat til salg, og så har vi
hygget os sammen med Anna og Michael.

De sidste dage i A Coruña

13/10 2023 S

En regnvejrsdag, så det blev mest hygge på båden, og så en tur i byen med
regntøj.

14/10 2023 S

Om formiddagen lidt regn; men om eftermiddagen klarede det op. Vi gik en
lang tur igen langs stranden og videre ud på vest siden af halvøen. Her var
flotte klippe formationer, og vi kunne rigtig se, hvor høje dønningerne var,
det gav høje skumsprøjt, når de ramte klipperne, flot så det ud (Der var
noget uroligt i havnen, og det kunne vi bedre forstå nu). Vi gik op til
udsigtspunktet på Monte San Pedro, hvor vi fik et flot udsyn udover hele den
halvø A Coruna ligger på. Vi kom forbi nogle store kanoner, der tidligere
skulle forsvare området.

Om aftenen var vi inviteret over på Mar Y Sol hos Niels og Sonja til igen en
rigtig hyggelig aften sammen med dem og deres dejlige lille hund.

15/10 2023 S

Vi gik sammen med Niels og Sonja på et kunst museum ikke langt fra havnen,
det var gratis om søndagen. En rigtig flot bygning i flere etager med godt
lysindfald til billederne. Der var udstilling med både gamle og nye
kunstnere.

Om eftermiddagen blev det til en tur i den gamle bydel.

16/10 2023 S

Det var nogenlunde tørvejr om formiddagen, så vi gik til El Corte Inglés og
fik byttet vores gasflasker til vores sodastream.

Om eftermiddagen besøgte vi en dansk båd Morningstar, hvor Nicolai og Angela
sejler med deres to drenge. Det blev til en rigtig hyggelig eftermiddag.

17/10 2023 S

Vi begyndte at gøre alt i båden rent, så den er klar til vinter, og få
gennemtørret den med vores affugter.

Til frokost var vi over på båden Ramsalt, for at sige på gensyn til Øyvind,
der rejser til Norge og lader båden ligge her. Maria var taget hjem nogle
dage før.

Om aftenen kom Nicolai og Angela over hos os, hvor vi igen fik nogle
hyggelige timer sammen.

18/10 2023 S

Solen skinnede, så vi gik ud til Aquarium Finisterrae, der ligge ude ved
Tower af Hercules. Det var bestemt et besøg værd. I kælderen var det ligesom
at komme ind i undervandsbåden ”Nautilus” fra historien ”En verdensomsejling
under havet” (Jules Verne), hvor man hele vejen rundt kunne se havet med
stimer af fisk, utrolig flot. Udenfor var der et stort bassin med sæler, og
inden for flere andre akvarier.

Sidst på eftermiddagen blev der meget kraftig regnvejr og begyndte at blæse
op.

Om aftenen var vi over på båden Emma hos Anne, sammen med Kris og Ingrid fra
båden Puff, der er fra Belgien. Anne havde sørget godt for os med mange
lækkerier til et glas rødvin, eller det blev nok til flere glas. Det blev en
rigtig hyggelig aften, hvor snakken gik godt omkring vores sejleroplevelser.
Kris og Ingrid har været i Caribien og sejlede tilbage over Azorerne i juni.

19/10 2023 S

Om formiddagen fortsatte vi med at ordne båd. Om eftermiddagen var vi
inviteret til Angelas fødselsdag på Morningstar, hvor nabo båden Goose med
to Englændere, der nu bor i Frankrig også var med. Det blev en rigtig
hyggelig eftermiddag med alt, hvad der høre til en fødselsdag.

20/10 2023 S

Vi havde ikke fået sovet meget om natten, da det blæste op til 25 m/s., der
var ikke problemer med vores båd, vi har gummiben på alle fortøjningerne så
det ikke giver et kraftig ryk i båden, når vindstødene kommer; men der var
meget der larmende, fald der stod og klaprede, susene i mastende mv.

Pontonen hvor Niels og Sonjas båd var for tøjret rev sig løs, så de måtte i
mørke få formtøjret båden til en anden ponton, der var heldigvis mange der
hjalp.

Det blæste kraftigt hele dagen. Vi fandt ud af, vi godt kunne bruge en
fortøjning med et gummiben mere. Det var der vist flere, der fandt ud af.
Jeg havde flere gange snakket med en Englænder, der sammen med sin mand har
en stor båd på en anden bro, de bor nu i Schweiz. Hun kom hen for at se,
hvordan vi havde med vores fortøjninger, da de havde haft en virkelig dårlig
nat i deres båd. Så vi gik sammen ud til bådbutikken – Pombo for at købe
gummiben, og fik en kaffe sammen på vejen tilbage.

Per var sammen med Marino en hollænder ude i en elektronik butik. Per har
hjulpet ham en del med at få hans kortbølgeradio til at kunne sende og
modtage mail.

21/10 2023 S

Jeg fik vasket tøj, da det var solskinsvejr, så det kunne tørre på båden.

Vi spiste frokost sammen med Sonja og Niels på en lille hyggelig tapas
restaurant, de vil sejle dagen efter så det blev til en på gensyn frokost.
Det er en måned siden vi mødte dem, og har lært dem rigtig godt at kende.

Om aftenen havde vi besøg af Anne, Kris og Ingrid, og vi fik igen en rigtig
hyggelig aften sammen. De vil alle 3 være her i vinter og lovede at se efter
vores båd.

22/10 2023 S

Om morgenen var der et vejrvindue mod syd så mange både sejlede, mange af
dem vi havde lært at kende i de 3 uger, vi har været her. Det var mørkt da
de sejlede, så de kunne nok ikke se, vi vinkede til dem. Vi håber vi ser dem
igen og de får en god sejllads. De fleste satte kursen mod Baiona eller
Porto.

Anne og jeg fik lokket Ingrid med til en tur i vandet, hun var vant til
Caribien varm vand, så hun synes det var rigtig koldt her; men hun endte da
med at synes det var dejlig, jeg vil tro vandet er ca. 17-18 grader.

Vi fik banket gulvtæppe og vakuum pakket det tøj der skal blive i båden, så
det ikke får fugt.

2023/10 202023

Den sidste dag er brugt på at pakke båden ned

A Coruña

1/10 23 S

Kl. 9 satte vi kursen mod A Coruña, vi var først inde og tanke diesel i den
yderste havn, hvor vi lå sidst, vi var her. Derefter sejlede vi ind til
havnen, der ligger lige i centrum, og hvor vi har fået vinterplads.

Det var søndag, så vi tog bare en plads på den første ponton for visitors.
Kort efter vi var kommet kom Niels og Sonja ind til havnen. Vi nåede lige en
kop kaffe sammen, inden de skulle med toget til Santiago de Compostela, hvor
de vil leje bil og besøge nogle venner ved Porto.

Der kom et kæmpe krydstogt skib og lagde sig på ydermolen af havnen, det
fylder godt i landskabet.

Vi gik en tur i A Coruña, og det var gensynes glæde, det er en skøn by, man
godt kan besøge flere gange. Vi ligger lige over for husene med de flotte
glasfacader, der er kendetegnet for Galicien, alle gågaderne og ikke langt
fra den gamle bydel, der bare er så hyggelig. Der er en stor plads lige op
til havnen, hvor der var levende musik flere steder, her kører kun få biler,
så man er ikke generet af trafik støj. Vi skulle da også lige en tur ud på
den 1 km. lange break Water ved den yderste havn.

Vi nåede også en tur rundt på havnen for at se, hvilke pladser der var, den
bro vi ligger ved, er den mest urolige i havnen, så vi håber på en anden
plads.

2/10 23 S

Vi startede med at gå på havnekontoret, da det åbnede kl. 9.30 for at snakke
med Ane, vi havde skrevet sammen med. Hun vidste straks, hvem vi var, og vi
fik en plads på den næste bro, hvor man ligge mere roligt. Vi kom til at
ligge lige over for båden Ramsalt, med Øjvind (fra Norge) og Maria (fra
Sverige). De har boet i Danmark, og kender Frits og Kirsten, vi har fulgtes
med, dem kom vi straks i snak med. Vi fik en SMS fra Lars og Pernille fra
båden Osborne, vi mødte sidst vi var af sted, om at vi skulle hilse dem på
den belgiske båd Puff, der også ligger på broen. Dem havde de fulgtes med,
da de sejlede til Canarie øerne. Så dem kom vi også i snak med.

Per begyndte nat gøre motoren vinterklar, og fik kigget på vores
varmvandsbeholder, der var blevet utæt. Jeg gik en tur ud til Pombo en
bådbutik, der ligger ca. 1,4 km fra havnen, og fik købt en ekstra
kuglefender og et gummiben til en fortøjning, der er med til at undgå, for
kraftige ryk i båden.

Tiden går hurtigt, da der hele tiden er nogen at snakke med, efter os var
det kommet to danske både ind, samt de andre langturssejlere vi også snakker
med, vi har alle de samme udfordringer, så der er nok at snakke om.

3/10 23 S

Per fortsatte med motoren. Jeg gik igen til Pombo, da vi lige manglede
kølervæske, selv om der ikke skulle være nattefrost hernede, anbefales det
alligevel at bruge det. Jeg fulgtes med en anden dansker, jeg skulle vise
vej derud.

Det blev også til bytur, det er bare så hyggeligt at gå rund i alle de små
gågader.

Om aftenen var vi inviteret over på Ramsalt, hvor Anna fra båden Emma også
kom. Vi fik en rigtig hyggelig aften. Der kom en single sejler ind fra
Holland, en frisk ung fyr der var kommet over Biscayen. Ham fik vi hjulpet
på plads og inviterede ham over på båden bagefter. Så fik vi også lige hans
sejler oplevelser, det er altid spændene at høre om.

4/10 23 S

Det var helt vindstille og sol fra en skyfri himmel, termometeret sneg sig
op på 32 gr. så vi benyttede lejligheden til at få vasket og tørret vores
sejl og pakket dem sammen, samt lavet andre ting på båden.

5/10 23 S

Om formiddagen gik vi tur sammen med Sonja og Niels ud til Fyrtårnet – Torre
de Hercules, det var en skyet dag, så vi tog ikke op i tårnet.

Om eftermiddagen cyklede vi til Ikea, der ligger i udkanten af byen, det var
nogle gange en udfordring at cykle, da der ikke var cykelstier overalt og så
cykler man meget tæt på trafikken. Da vi trådte ind i Ikea, var det som at
være hjemme igen, selv vores Ikea kort kunne vi bruge til en gratis kop
kaffe. Vi skulle have nogle vakuum poser til vores tøj for at undgå fugt i
tøjet, når vi er hjemme. Det var ikke helt let at finde, vi havde endda et
billede på telefonen; men alligevel blev vi vist forskellige steder rundt i
hele Ikea; men vi fandt dem til sidst. Vi var bagefter i et kæmpe
byggemarked, vi havde lovet at finde et rør til Sonja og Niels autopilot,
der var gået i stykker; men lige netop det mål, de skulle bruge var der ikke

6/10 23 S

Om formiddagen gik vi ud til El Corte Inglés ca. 2,5 km. fra havnen, det er
et af de største supermarkeder hernede, hvor man kan finde alt det, de andre
ikke har. Vi fandt hvad vi skulle bruge, bagefter nåede jeg lige en tur på
markedet ikke langt fra havnen.

Om aftenen fik vi besøg af Øjvind, Maria og Anne, vi havde igen en rigtig
hyggelig aften sammen.

7/10 23 S

Igen en lave alt mulig dag på båden, hvor meget tid går med at snakke med
dem fra de andre både, det er rigtig hyggeligt, og man kan få mange gode
tips. Det blev også til en tur i byen.

Om aftenen var der kom sammen på den bro, vi først lå på, det var rigtig
hyggeligt, hvor vi fik hilst på nogle af dem, der lige var kommet.

8/10 23 S

Om formiddagen gik vi en lang tur langs vandet på den halvø, der er på vest
siden af A Coruña. En rigtig flot tur i solskin, hvor vi kom forbi flere
skulpturer og rester af ruiner, samt nogle bautasten.

Resten af dagen blev en slappe af dag, og besøg af Øjvind.

9/10 23 S

En lave alt mulig dag. Fortsat sol fra en skyfri himmel

10/10 23 S

Vi brugte dagen på at få poleret bådens dæk, så det ikke tager imod så meget
snavs i løbet af vinteren.

11/10 23 S

Vi tog toget til Santiago de Compostela, der kører hurtig tog, så det tog
kun ½ time. Den gamle bydel er utrolig flot at gå rundt i, så mange
fantastiske bygninger, hvor man kan se, hvor meget der blev gjort ud af
finesserne på bygninger den gang. Mange Camino ruter ender her. Så vi mødte
mange glade vandre, der nu var nået enden på pilgrimsruten og skulle besøge
Sankt Jacobs grav i den store katedral.

Vi fandt et hyggeligt sted at spise i en af de mange små gader, og vi var
heldige med vores valg, hvor vi fik en utrolig lækker blæksprutte ret, det
har ikke været vores ynglings spise, men det skulle prøves, og det er ikke
sidste gang, vi vælger det. Det smagte fantastisk

Da vi kom tilbage til havnen, fik vi at vide af nabo båden, der var
komsammen oppe på en beværtning ikke langt fra havnen. Så vi gik derop
sammen med nogle af de andre fra broen 20.30, men vi skulle nok være kommet
før, for halvdelen af selskabet gik videre efter en halv for at få noget at
spise, vi andre havde spist inden. Vi har endnu ikke vænnet os til at spise
så sent som spanierne. Os der var tilbage, havde en rigtig hyggelig aften
sammen. Det var en rigtig lun aften at side ude i.

Vi fandt ud af, det var en hellig dag torsdag, så derfor var det mange i
byen.

12/10 23 S

Vi brugte formiddagen på at flytte båden til en bedre plads lidt længere ind
af broen, der var blevet ledig. Det tager tid at få for tøjret båden godt
med tanker for, at den skal kunne klare vinterens vejr.

Om eftermiddagen gik vi en tur langs stranden på den anden side af halvøen,
vi ligger på. Der er en stor bugt med en flot sand strand. Temperaturen
havde igen sneget sig op over de 30 grader.

Alle butikker var lukkede pga. helligdagen, så vi fandt et sted, hvor vi
kunne tage noget der lignede pizza med til båden.

Santurtzi, Gijon, Cudillero, Ribadeo og Viveiro

Santurtzi, Gijon, Cudillero, Ribadeo og Viveiro

18/9 23 S

Vi sejlede over til havnen ved Getxo, hvor båden skulle op. Det tog kun ca.
10 min. Vi var der 8.30, der kom en fra havnen ned for lige at orientere sig
om, hvordan båden så ud i bunden, vi havde heldigvis et billede vi kunne
vise. Vi kom op kl. 9 som planlagt med en trappelift, alt gik fint trods
det blæste meget.

Båd mekanikeren fik det lavet på ca. 3 time, han var meget omhyggelig. Vi
kunne først komme i vandet igen ved 17.00 tiden pga. det var blevet
lavvande. Så vi gik tilbage til Santurtzi og fandt et sted at spise, og fik
igen handlet ind i Merkadona.

Alt virkede heldigvis fint efter vi fik båden i vandet og kunne sejle
tilbage til Santurtzi, og få gjort båden klar til at sejle dagen efter, hvor
vejrudsigterne så fine ud.

19/9 23 S

Vi sejlede kl. 8.30 med kurs mod Gijon, efter at have set vejrudsigterne
besluttede vi at sejle de 120 sømil i et stræk og så tage natten med. Der
var i starten ikke nogen vind, så det blev for motor, det var et helt blankt
hav; men med høje dønninger, så vi rullede noget. Kyststrækningen ændrede
sig en del nogle sømil efter Bilbao. Nu var det ikke længere de flotte
grønne bjerge helt ud til kysten, men fortsat en flot kyststrækning, med
bjerge i baggrunden, og indimellem klippe formationer ud i vandet.

Om eftermiddagen kom der noget vind, så vi fik sat sejl, den vekslede noget,
så vi kunne ikke helt undvære motoren. Først på aftenen, så Per, at bolten
der holder bommen, var hoppet ud, møtrikken der skulle holde den på plads
var gået løs, heldigvis lå det fortsat på dækket. Vi fik storsejlet ned, og
nødtørftigt sat bommen på plads igen.

20/9 23 S Natten gik fint med kun lidt vind, vi kunne indimellem have fokken
ude. Vi fik sovet på skift og rullet noget rundt.

Vi nåede havnen kl. 8, hvor det var blevet lyst. Vi havde fået bekræftelse
på mail om, at der var plads. Vi lagde os ved diesel standeren og ventede
på, havnekontoret åbnede kl.9. Så kunne vi lige få noget morgenmad i
ventetiden. Der var rigelig med pladser i havnen.

Der var igen kommet vasketøj, og der var vaskemaskine på havnen; så det blev
pakket. Desværre var vaskemaskine i uorden, så det blev slæbt op i byen til
det nærmeste vaskeri.

Efter en velfortjent middagslur. Gik vi tur i byen, det er en pæn stor by,
med en flot gågade med træer i midten. Vi fandt et Carrefour hypermarked, et
meget stort supermarked og fik handlet ind.

21/9 23 S

Det havde regnet kraftigt hele natten; men om formiddagen skinnede solen.

Vi gik først på marked, de har en stor flot markeds bygning. Der var både
kød, fiske, oste og grøntsags boder og flere af hver. Vi stillede os i kø ud
for en grøntsags bod, hvor der stod flere ældre lokale, og grøntsagerne så
friske ud. Selv om vi måtte stå længe og vente, hyggede vi os, for hende der
stod i boden, var virkelig et livsstykke, hun snakkede med alle kunderne,
mens hun fandt grøntsagerne til dem, og hjalp dem ned i deres indkøbstasker
med hjul på. Der blev virkelig grinet og snakket, vi ville ønske vi kunne
forstå, hvad der blev sagt. Vi fik købt det vi havde planlagt og lidt mere
til, da vi jo måtte smage de mandariner alle de andre også købte, og så
spurgte vi efter glatbladet persille, hun ikke havde, men straks løb hen til
en af de andre boder efter det.

Efter at have læsset af i båden, gik vi en tur rundt om den halvø, hvor den
gamle bydel ligger. Vi kom gennem Parque de Cerro, der er anlagt ud mod
vandet på ruinerne af de tidligere befæstningsanlæg, og her kom vi til byens
vartegn i form af skulpturen Elogio del Horizonte. Vi kom over til en flot
strand Playa de San Lorenzo, her fandt vi et museum, hvor man kunne se nogle
romer,ske bade bassiner.

Om eftermiddagen blæste det op og regnede, så vi brugte eftermiddagen til at
finde flybilletter til turen hjem, og fik bestilt til d. 24/10.

22/10 23 S

Vi fik set mere af byen. Om eftermiddagen blev vi inviteret over på
nabobåden til kaffe og kage. Det er båden Mar y Sol med Sonja og Niels fra
Hamburg. Vi havde mødt dem tidligere i Santurtzi. Vi fik en rigtig hyggelig
eftermiddag sammen. De er på vej til Madeira og derfra videre til Canaria
øerne, hvor de vil være i vinter. Vi blev enige om at følges til A Coruna,
som en ekstra sikkerhed, hvis der skulle komme spækhuggere, selv om der ikke
er set angreb på denne strækning; men kun observeret spækhuggere.

23/9 23 S En dejlig varm solskinsdag, først en tur i byen, hvor vi fik
handlet ind, så vi kan klare os nogle dage, da vi har planlagt at sejle i
morgen. Om eftermiddagen en tur ned til stranden og bagefter tilbage til
båden og lave tapas retter til aften, hvor vi har inviteret Niels og Sonja.

Vi havde en rigtig hyggelig aften, vores tapas kunne heldigvis også gå som
aftensmad, da det blev lidt sent.

24/9 23 S

Vi sejlede kl. 9.00 med kurs mod Cudillero 25 sømil. Vi havde først fin
vind, så sejlene blev sat; men desværre lagde vinden sig til sidst, så det
blev for motor. Da vi kom fri af pynten efter Gijon, kom der pænt høje
dønninger og en lidt urolig sø.

Vi var fremme ved 15 tiden. For at komme ind i havnen, skulle vi forbi en
meget snæver passage; men det gik fint. Der er kun to gæstepladser i havnen,
og de var heldigvis ledige til os. Det var blevet meget varmt og det var
vindstille i havnen, hvor vandet så klart og rent ud med mange fisk, så det
blev til en dukkert.

En virkelig flot beliggende havn, med høje klipper omkring og udsigt ud over
byen, der ligger op af en bjergskråning.

Vi fik gået en tur i byen, en hyggelig gammel by, der tidligere har været en
fiskerby; men nu er blevet til en turist by med mange restauranter.

25/9 23 S

Vi sejlede kl. 8 med kurs mod Ribadeo 43 sømil. Vi havde til en start god
vind, så sejlene blev sat; men den aftog desværre hurtigt, så det blev igen
en dag for motor; men vi kunne dog beholde sejle oppe, der indimellem kunne
give lidt ekstra skub i båden. Vi sejlede forbi en virkelig flot kyst
strækning, med høje klippe formationer helt ud til kysten og høje bjerge i
baggrunden, og solen skinnede fra en sky fri himmel. Vi var fremme ved 16.00
tiden, hvor vi fandt en plads i havnen. Vi kom straks i snak med en båd fra
Sverige, der lå også en fra Norge. Vi fik set byen, der var fine gå gader og
et grønt område, hvor man samles efter arbejde, det har vi mødt i alle de
spanske byer, vi har været i. Vi blev inviteret på aftensmad hos Niels og
Sonja, og havde en rigtig hyggelig aften sammen.

26/9 23 S

Vi sejlede kl. 9 med kurs mod Viveiro. Igen en solrig dag uden ret meget
vind så det blev en dag for motor. Vi var fremme ved 15 tiden, hvor vi kom
til en virkelig flot anker bugt, omgivet af grønne bakker. Der var helt
fladt vand, så ankeret blev kastet. Vandet er nu 23 grader, så vi tog straks
en dukkert, og nød bag efter en stille aften for anker.

27/9 23 S

Vi havde en stille nat for anker. Vejrudsigterne lover ret meget vind, og
der var igen kommet meget vasketøj, så vi sejlede ind i havnen tæt på
ankerbugten, og fandt straks en plads. En lille hyggelig havn tæt byen, og
et stort supermarked Gadis, så vi fik handlet godt ind, nu vi ikke skulle
transportere det så langt. Der lå et vaskeri tæt på havnen, så vi kunne få
tøjet vasket og tørret på båden.

Mar y Sol blev liggende for anker; men kom forbi om eftermiddagen, hvor vi
igen hyggede os sammen, og vi fik talt om videre sejlads sammen.

28/9 23 S

Selv om det så ud til at blæse kraftigt langs kysten, lå vi i læ lidt oppe
af en flod og solen skinnede fra en næsten skyfri himmel. Vi tog på en
vandretur op i bakkerne, hvor vi kom op til et flot udsigtspunkt ud over
ankerbugten og havet, her fik vi lidt af vinden at mærke. Vi kom op til en
adventure park med bl.a. hvide æsler og hængebroer mellem træerne. Der var
ingen i parken; men det er også uden for turist sæsonen. Vi gik igennem
skov, hvor vi kunne samle de spiselige kastanjer, og områder med eukalyptus
træer, en flot tur ca. 380 m. op.

Senere på eftermiddagen fik vi set mere af byen, hvor vi gik i den gamle
bydel, med meget smalle hyggelige gader, og så gik vi tur langs floden, en
flot tur med udsigt ud over floden og bakkerne på den anden side. Her er
bygninger med de samme flotte vinduespartier som i La Coruna.

29/9 23 S

Vi sejlede kl. 10.30 sammen med Mar y Sol med kurs mod Cedeira 32 sømil, det
havde regnet om natten, og der var støvregn i luften og tåget, så vi måtte i
starten bruge radaren; men det klarede efterhånden helt op. Vinden havde
lagt sig helt, her er det enten meget vind eller ingen vind. Søen var meget
urolig efter det kraftige blæsevejr, så vi rullede kraftigt fra side til
side. Det var igen en flot kyststrækning, vi havde følgeskab af en flot 3
masters båd. Ved 16 tiden kom vi til Cederia en utrolig flot og rolig
ankerbugt, der straks indbød til en dukkert. Sonja og Niels var søde at
hente os i deres gummibåd, så vi slap for at pumpe vores op, så vi fik gået
en flot gåtur ud langs indsejlingen til bugten.

30/9 23 S

Vi sejlede kl. 9.30 med kurs mod Enseada de Mera en ankerbugt over for La
Coruna igen sammen med Mar y Sol, vi troede det havde regnet om natten, da
alt føltes meget vådt; men det var bare dug. Vi havde igen i starten god
vind, og fik sejlene sat; men igen-igen lagde vinden sig og det blev for
motor. Vi var fremme 14.30, der var lige en båd der var sejlet fra bugten,
så den plads tog vi, i løbet af eftermiddagen kom der mange både i bugten;
men der var god plads. Vi undlod dukkerten, da vi så nogle specielle
brandmænd, vi ikke havde lyst til at bade sammen med.

Mutriko, Getaria, Santurtzi (Bilbao)

8/9 23 S

Om aftenen i Mutriku var der musik i byen et band, der spillede god gammel
rock musik, vi kunne side og høre fra båden.

9/9 23 S

Vi sejlede til Getaria ca. 7 sømil, på et næsten fladt vand, så vi
besluttede at ligge os for anker i bugten lige ved siden af byen ud for en
flot strand, her skulle være læ for vind og dønninger.

Vi var fremme ved 13 tiden. Hele eftermiddagen var der roligt i ankerbugten,
så mit padle board blev fundet frem. Det var meget varmt, og vandet var 27
grader, så vi var nok mere under vandet end over. Der kom mange og lagde sig
i bugten enten for anker eller ved en mooring bøje; men til aften sejlede de
fleste.

Om aftenen kom der flere dønninger ind i bugten, og vi blev da også rullet
noget rundt om natten.

10/9 23 S

Vi tog gummibåden ind til byen, og fik set det meste af byen, en hyggelig
lille by; nok mest for turister. Der var en vandretur rundt om en lille
halvø i forlængelse af byen Isla de San Anton, hvor der var flere flotte
udsigts punkter.

Resten af dagen blev brugt i vandet elle på padle board. Vi havde en rolig
aften, så vi satsede på natten blev bedre en sidst; men desværre blev vi
rullet endnu mere.

11/ 9 23 S

Vi havde igen-igen studeret vejrudsigter, og desværre så det gode vejr ikke
ud til at fortsætte mere end til næste uge mandag/tirsdag, hvor der ifølge
flere vejrudsigter vil komme et stort lavtryk forbi med kraftig vestenvind
og 6 m. høje bølger, og vi kunne se der var flere lavtryk på vej indover fra
Atlanten. Vi kunne frygte at det varme vand i Atlanten kunne give anledning
til kraftigere lavtryk. Per havde ikke fået sovet meget om natten, og endnu
en gang studeret alle vejrudsigterne og blevet noget urolig for, om vi ville
blive blæst inde i dette hjørne af Biscayen, hvor vejret kan blive meget
voldsomt, så vi ikke kunne komme ud til A Coruna, hvor vi har fået
vinterplads. Så vi tog en svær beslutning, om at sejle mod vest, og så melde
ud til vores datter, vi ikke kom til San Sebastian.

Så vi fik ankeret op, og sejlede ind i havnen, hvor vi fandt en plads for
enden af en bro, og lige kunne gøre båden sejl klar uden at blive væltet om
kuld pga. dønningerne.

Vi satte kursen mod Santurtzi igen, der var ingen vind; men dønninger, så
det blev for motor. Da vi nærmede os Santurtzi, så vi flere paller og
brædder i vandet, og selv om vi synes, vi havde holdt udkig, fik vi
pludselig et bræt i skruen; vi fik fri ved at bakke, og kort efter var det
igen galt. Vi kunne ikke høre noget på skruen, der tydede på, der var sket
noget, og kunne fint sejle videre.

Vi havde igen-igen fået plads i Santurtzi på den gratis transit plads, så
der satte vi kursen imod, ca.½ time før vi var der, blev det et slemt
tordenvejr og regnen stod ned i stænger, så vi blev godt gennemblødte trods
regnjakker; men vi fik for tøjret på pladsen

Vi skulle lige have noget i dørken, og så at der stod meget saltvand, så vi
havde fået vand ind. Per fandt hurtigt ud af, det stammede fra forseglingen
(black jacken) af propelakselen, så vi fik tørret vand op og sat en beholder
under forseglingen, hvor det dryppede fra, det kunne heldigvis klare det.

12/9 23 S

Per prøvede at tætne forseglingen med fedt, og startede motoren, så det
kunne fordele sig; men det hjalp ikke. Vi ringede til en fra
langturssejlerne, vi vidste havde forstand på problemet, og han rådede til,
båden kom på værft. Vi gik på Turistkontoret, der havde med vores plads at
gøre, og der var en, der var rigtig god til engelsk, der hjalp os med at få
kontakt til en båd mekaniker, der kommer i morgen og ser på problemet, så vi
krydser finger for, de kan klare det.

Jeg brugte ventetiden på at finde en frisør, efter 5 forsøg lykkedes det at
finde en, der kunne klippe med det samme dejligt, det er noget lettere med
kort hår, når man bader så meget.

Vi fik en mail fra båd mekanikeren om, at han ville komme forbi i morgen.

13/9 23 S

Vi ventede og ventede, og ved 17.00 tiden gik vi på turist kontoret og fik
dem til at ringe igen. De kunne ikke love noget, men vil sende en mail
omkring det.

Kl. 19 fik vi mail om, at båd mekanikeren var på vej.

Vi havde allieret os med Vicky og Jacob, der har været langturssejler, og nu
har en ejendom på La Palma, hvor de lejer lejligheder ud til turister. Vi
mødte dem i 2019, da vi var på La Palma. De taler flydende spansk, og vil
gerne hjælpe os over telefonen med at være tolk.

Det gik rigtig fint med Vicky som tolk, og vi har fået tid mandag til at
komme op på land og få det lavet. Dejligt, og Vicky synes han lød kompetent.
Det er bare så dejligt at have nogen i ens netværk, der er så hjælpsomme.

14/9 23 S

Vi gik igen på turist kontoret for at orientere dem om situationen, og vi
fik lov til at ligge i havnen på en anden plads indtil tirsdag. De har bare
været så utrolig søde og hjælpsomme. Det var ham, der var rigtig god til
engelsk, der var der. Vi spurgte til mulighederne for at komme til San
Sebastian, for nu vi først skal op mandag, vil vi tage til San Sebastian
fredag og lørdag, så vi kan være sammen med Maja, Søren, Gry og Nanna, mens
de er der på ferie. Straks hjalp han os med at printe billetter ud til
bussen mellem Bilbao og San Sebastian. Vi fik flyttet båden, det var ikke
ret langt, så det var ikke så meget vand, der nåede at komme ind. Vi kunne
lige presse os ind på den plads der var.

Om eftermiddagen gik vi op til Mercadona, der plejer at være et godt super
marked, Per havde fundet på vores vejviser på telefonen og der skulle kun
være 1 km derop. Vejviseren førte os op til først en rulle trappe opad og
kort efter en slags svævebane op, så vi kom op til en flot udsigt ud over
byen, og et rigtig godt super marked med fiske afdeling, det havde vi
savnet, så aftenmenuen stod på frisk fanget tun (Bonita) til 75 kr/kg

15-16/9 23 S

Vi stod tidligt op og tog metro/bus til San Sebastian begge dage, vi turde
ikke blive og overnatte i San Sebastian, da vi skulle tømme den dunk, der er
sat under forseglingen, der drypper (der kommer ca. 2L i døgnet).

Det er en flot bustur til San Sebastian, hvor vi kørte på kanten af
Pyrenæerne. Det var bare så dejligt at se dem alle igen, og nyde at være
sammen med børnebørnene, der sker bare så meget med dem. Vi havde to rigtig
hyggelige dage sammen, og fik set mere af San Sebastian og nydt den skønne
strand.

17/9 23 S

Vi fik gjort båden klar til at komme op, og gik en tur over til havnen, hvor
den skal op.

La Rochelle, San Sebastian Bilbao og Mutriku

30/8 23 S

Vi sejlede kl.6 med kurs mod Bilbao (troede vi) ca. 180 sømil. De første
timer var der ingen vind, vi fik en kraftig byge; men heldigvis havde vi
cockpit teltet oppe, så vi undgik at blive våde. Så snart vi kom fri af læ
fra land, friskede vinden op, og vi kunne sætte sejl. Vi fik i starten
vinden ind bagfra, så igen blev fokken spilet, senere fik vi en halvvind, og
mere fart på båden. Det var en urolig sø; men heldigvis havde bølgerne samme
kurs som os. Natten gik fint med at sove på skift, men det bliver aldrig til
så meget søvn, når det kun er en nat. Kom mere forfra i løbet af natten, og
til sidst måtte kursen ændres 10 grader, så vi fortsat kunne sejle for sejl.
Vi gik heldigvis fri af de byger, der var lovet undervejs. Det var en
utrolig lun nat, men havtemperaturen steg også undervejs til 25 grader.

1/9 23 S

Da det blev morgen lagde vinden sig, og den kom ind lige forfra, så det
sidste stykke blev for motor.

Vi fandt ud af, vi ved en fejl havde fået lagt kursen mod San Sebastian, så
det var der, vi kom til. Vi nåede frem ved 13 tiden. Vi prøvede først havnen
i San Sebastian, der var ingen, der svarede, da vi kaldte, så vi sejlede ind
i havnen, og fik der at vide, der ikke var plads. Vi forsøgte derefter at
kalde en anden havn Pasaia, der ligger et stykke oppe af en flod tæt på San
Sebastian; men de svarede heller ikke. Vi sejlede derover; men kunne ikke
komme i kontakt med nogen. Vi besluttede os for at lægge for anker i bugten
ved San Sebastian. Solen skinnede fra en skyfri himmel, og det var varmt, så
det blev til en lang dukkert, da ankeret var lagt. Kysten omkring San
Sebastian er virkelig spektakulær, høje grønne bjerge, og turen op af floden
var virkelig smuk.

2/9 23 S

Vi besluttede os til at sejle til Bilbao 51 sømil, som vi først havde
planlagt, for så at komme tilbage til San Sebastian, når Maja, Søren og
børnebørnene kommer d.13/9. Der var næsten ingen vind, så det blev for
motor. Det er en utrolig flot sejltur langs kysten med de flotte grønne
bjerge, man kan skue ind over land, og så indimellem flotte klippe
formationer. Vi blev enige om, at det kun var godt, vi skulle forbi denne
kyststrækning igen, den bliver man ikke træt af at se på.

Undervejs ringede vi til turist informationen i Santurzi en havnebyen til
Bilbao, hvor vi havde hørt, de havde nogle transit pladser, hvor man kunne
ligge gratis i to dage. Vi var heldige, der var en plads ledig.

Da vi nærmede os bugten ud for Bilbao øgedes vinden og fokken blev sat. Vi
nåede Santurzi kl. 17. De havde sat et nøglekort ud for pladsen som lovet,
hvilken service for en gratis plads. Vi skulle betale 20 euro i depositum
for kortet, så vi gik på turist kontoret og fik det klaret. Vi blev mødt af
en utrolig hjælpsom medarbejder, hun kunne engelsk, og lige meget hvad vi
spurgte om, gjorde hun alt for at hjælpe os.

Først på aftenen kom et par fra Irland på besøg, de lå også på en transit
plads. Vi bød dem på et glas rødvin og fik en rigtig hyggelig aften sammen,
hvor snakken gik omkring sejlads. Hun havde sagt sit job op, og han
arbejdede et par dage om ugen fra båden. De var på vej til Caribien.

3/9 23 S

Vi vågnede op til regn og torden, det havde de også lovet, så regntøjet på
og en tur i byen. Om eftermiddagen klarede det op, og vi gik en tur langs
kysten bugten rundt, vi kunne komme over floden, der løber ind til Bilbao
med en ”svæve færge”. Vi kom over til rigmands kvarteret kunne vi hurtigt
se på de meget store og flotte huse, der lå på den side af bugten. Vi kom
forbi to havne på den side af bugten, den yderste havn, har vi hørt skulle
have 62 euro for en overnatning, så vi er glade for vores gratis plads. Der
lå nogle både for anker; men vandet så ikke så indbydende ud til en dukkert
fra båden.

4/9 23 S

Den irske båd havde fået lov at ligge en dag mere på transit plads, så vi
tillod os at spørge på turist kontoret, om vi kunne ligge en dag mere, og
det fik vi lov til fantastisk. Så vi tog toget, der går lige ved siden af,
hvor vi ligger med båden, ind til Bilbao.

Vi fik en fantastisk dag i Bilbao, de havde lovet et par byger, vi var
heldige, den ene faldt, mens vi kørte i tog og den anden da vi spiste
frokost under en parasol, hvor heldig kan man være. Vi gik rundt i den gamle
bydel, helt speciel med smalle gader, flotte gamle huse, hvor næsten alle
altaner bugnede med grønt og blomster. Vi kom også gennem flere områder af
byen, og lige meget hvor vi kiggede hen, kunne vi se flotte bygninger.
Floden løber gennem byen, og langs floden var der meget at se på, flere
flotte broer. Vi fik kaffe i en meget flot stor park. Vi havde på nettet
købt billetter til Guggenheim museet, til halv pris kl. 16.30. Det var
imponerende at se bygningen både ude og indefra; men de udstillinger der var
med billedkunst var ikke vores smag.

5/9 23 S

Vi kunne se, vi ville få modvind, hvis vi skulle sejle videre, og det havde
blæst meget om natten og til morgen, så vi tillod os igen igen, at spørge om
en dag mere, og det fik vi lov til; men så heller ikke flere.

Det blev en meget varm dag, vinden lagde sig desværre, og temperaturen nåede
op på 34 grader.

Per fandt en frisør og fik klippet de grå lokker af, så han ser 10 år yngre
ud, og imens fandt jeg et vaskeri og fik vasket vores tøj, der i løbet af
ingen tid blev tørret på båden. Det var heldigt, vi kunne blive, for Per fik
problemer med sit høreapparat, og der var en butik i byen, hvor de kunne
klare det, vi fik en fantastisk service og hun ville ikke have noget for
det.

Til aften blev det tordenvejr; men hvilken lettelse, det fik temperaturen
til at falde.

6/9 23 S

Vi sejlede kl. 10.00 med kurs mod en ankerbugt Bahia de Plentzia, der var
ingen vind, så det blev for motor, vi kunne indimellem have fokken ud, når
den vind, der kun var lidt af, ikke var lige imod. Da vi nærmede os bugten,
om bestemte vi os, da der var ret høje dønninger nok ca. 2m., og der vil
ikke være læ for dønningerne i bugten, så vi satte i stedet kursen mod
Bermeo ca. 40 sømil fra Santurtzi. Igen en flot sejltur, selv om vi havde
sejlet på strækningen før, ser man noget andet. Vi nåede havnen 15.30. Vi
havde prøvet at kalde havnen inden, vi kom ind; men ingen svarede, så vi
sejlede bare ind, og der var flere ledige pladser på gæstebroen. Der kom en
fransk båd ind, vi hjalp på plads, da han var alene på båden. Han havde
tidligere ligget i havnen, så ham og Per gik sammen op på havne kontoret,
der ikke var lige til at finde. Der var ingen på havnekontoret og der var
heller ikke strøm og vand på broen, så endnu en gratis plads. Fransk manden
gav nogle gode tip til vores videre tur. Vi gik en tur ind omkring byen og
ud af en lang mole, der var en stor havn for små både; men kun få pladser
for sejl både.

7/9 23 S

Vi havde ligget meget uroligt om natten pga. dønningerne, der gav et sug ind
i havnen. Vi besluttede os til at sejle videre med kurs mod Mutriku kun 15
sømil. Igen en tur uden ret meget vind, men en flot tur. Vi prøvede igen at
kalde havnen, inden vi kom ind denne gang på telefon, hvor Per fik fat i en
der ikke talte engelsk, vi skrev så i stedet en SMS på spansk, om at vi var
på vej; men fik ikke svar tilbage. Vi sejlede så bare ind i havnen og der
var flere ledige pladser. Vi var fremme ved 13 tiden.

Vi blev taget vældig godt imod på havne kontoret, trods ham der sad der, kun
kunne meget lidt engelsk; men han var meget hjælpsom og prøvede at guide os
til turist kontoret, så vi kunne få et kort over byen.

Inklaringen i havnene i Spanien er noget mere omstændig. Der er et skema som
fylder en hel A4 side der skal udfyldes med alle mulige spørgsmål. Bådtype
og model hvilken motor der er i båden, byggeår, forsikringsselskab og police
nr. Hjemhavn, bopæl for skipper samt en crewliste med pasnumre på alle
ombord, sidste havn man var i og den næste havn men sejler til. Bare for at
nævne nogle af de ting man skal udfylde. Oplysningerne sendes til det lokale
politi.

Det er en lille hyggelig havn og en meget charmerende by i flere etager. For
at komme til turist kontoret kunne vi tage to elevatorer op. Byen består af
meget smalle gader, med vasketøj og blomster hængende ud fra altanerne.

Efter byturen trængte vi til en dukkert, det var en varm dag, hvor temp.
nåede over 30 grader, vi gik ud langs havne molen, hvor der var flere
bassiner og en lille strand, der var mange mennesker alle steder selv inde i
havnen var der mange der badede.

8/8 23 S

Vi startede dagen kl. 9 med en vandre tur til Ondarroa, havnen før Mutriku.
En flot tur flere steder med panorama udsigt ud over kysten; men heldigvis
også gennem skov, hvor der var skygge, det var allerede varmt fra
morgenstunden. Havnen derover var mest en fiskeri havn, der var en flot
badestrand, hvor vi tog en dukkert, inden vi tog turen tilbage.

Nu gjorde vi som de andre og tog en dukkert i havnen, vandet ser rent ud, og
der svømmer mange små fisk. Endnu en meget varm dag. Vi har fået sat
skyggenet op i cockpittet, så det var til at holde ud at være, først sidst
på eftermiddagen gik vi i byen for at handle ind, og så en dukkert igen.

9/8 23 S

Det havde regnet i nat, det var vi ikke helt forberedte på. Så da Per
vågnede ved regnen trommede på båden, måtte han op at få lukket vinduer mv.,
da alt stod åben for at få så meget luft ind som muligt. Per fik det klaret
uden at blive våd.

Vi tog på en vandretur fra morgenstunden til byen Deva, først gik vi på
kyststrækningen mellem, byerne og på tilbage vejen kom vi ca. 350 m. op,
hvor der var en fantastisk udsigt. Bag efter en dukkert i havnen.

Det havde hjulpet på varmen med regnen i nat, for det var ikke så trykkende
en varme, selv om temperaturen kom op på 30 grader.