Månedsarkiv: maj 2024

Porto Santo og Quinta do Lorde Madeira.

16/5 -19/5 2024 S
Fortsat på Porto Santo.

Vi sejlede ud og lagde os for anker ud for stranden, hvor vi ligger med en
flottere udsigt, og fri for larmen fra en afsaltnings anlæg, der laver
saltvand om til ferskvand. Vi lagde os, så tæt som muligt på havnens
breakwater, så vi lå i læ for dønningerne, lige bagved Gitte og Johans i
deres båd ”Viking”.
Vi har gået nogle flotte ture, en rundt om den østlige del af øen, og en
langs stranden til den vestlige del.
Det har været noget vekslende vejr, sol, blæst, små byger, men temperaturen
ligger på omkring 21 grader. Vandtemperaturen lå en dag på 24 grader, så
selv Per var i vandet.
Lørdag var der svømmekonkurrence tæt på, hvor vi ligger for anker, der var
mange mennesker på stranden, og rigtig mange der skulle svømme.
Vi har hygget os sammen med Gitte og Johan, og håber på at se dem igen på
Canarie øerne.

20/5 2024 S

Vi fik ankeret op og satte kurs mod Quinta Do Lorde på østsiden af Madeira.
Vi havde en dejlig sejlads i let vind for sejl, det var skyet hele vejen
rundt om os, men over os var der kun lette skyer og blå himmel

Vi nåede havnen ved 15.00 tiden, og fik straks anvist en plads. Det var
gensynets glæde, en dejlig rolig havn med udsigt til grønne bjerge, og mod
øst et mere goldt område. Ud over lufthavnen ligger lige i nærheden, er her
meget stille. Havnen er ikke fyldt helt op.

Vi blev straks modtaget af en dansker, der havde brug for hjælp til at komme
i masten. Vi fik hjulpet ham op i masten, hvor et fald havde sat sig fast.
Han er singlesejler og på vej til Bermuda, hvor han arbejder som
maskinmester. Et noget vovet projekt synes vi; men han havde godt mod på
det.

21/5 2024 S

Vi fik gjort båden næsten klar til, vi kan efterlade den på lørdag, hvor vi
kommer hjem og er hjemme til sidst i juli.

22/5 2024 S

Vi tog med bus til Machico hvor supermarkedet ligger og fik handlet ind til
de sidste dage. Vi fik sms fra Sonja og Niels, det tyske par, vi sejlede
sammen med på Nordspaniens kyst i efteråret, om at de ville komme til havnen
ved middagstid, så vi inviterede dem straks over til aftensmad.

De kom næsten lige som vi nåede hjem med bussen. Dejligt at se dem igen, de
har tilbragt vinteren på Canaria øerne, ligesom vi vil gøre næste vinter. Så
snakken gik med alt det, vi havde oplevet siden vi sidst så hinanden.

2375 2024 S

Vi tog en vandretur sammen med Niels og Sonja ud til det østligste punkt på
Madeira. En flot tur med udsigt til flotte klippeformationer og hele tiden
udsigt udover havet. Vi har gået turen før, men aldrig set så mange
mennesker på turen, der holdt biler hele vejen fra havnen og op til hvor
turen starter. Måske fordi det var det eneste sted på Madeira, hvor solen
skinnede? Det var rigtig hyggeligt at gå sammen med dem og deres lille hund,
der ikke var helt frisk og måtte bæres noget af vejen. Vi spiste vores
medbragte frokost i en lille oase inden vi tog turen tilbage.

Baiona til Porto Santo

4/5 2024 S

Fortsat i Baiona. Det regnede og blæste om formiddagen, men om eftermiddagen blev det så meget tørvejr, at vi kunne gå en historisk rute gennem byen. Vi kom ud til “Our Lady of the Rock”, der står og skuer ud over havet. Det er en fin tur, og god måde at få indblik i byens historie.

Der er stor aktivitet på havnen, hvor sejlskibe gøres klar til kapsejlads i 44 fods sejlbåde fra flere forskellige lande, det er unge mennesker, der virkelig går op i det, kan man se

5/5 2024

Endnu en regnvejrs og blæsedag, så tiden blev brugt på at få ringet til dem derhjemme og FaceTime med børnebørn.

Først sidst på eftermiddagen kom opklaringen, og vi gik en flot tur rundt oppe på fortet“ Monterreal Fortress Route”.

6/5 2024

Endelig en tørvejrsdag, men nu ingen vind. Vi fik handlet ind og vasket, samt fyldt diesel fra dunke på tanken. Om eftermiddagen lagde vi os ud for anker igen, så vi hurtigt kunne komme afsted dagen efter, hvor vinden vil gå i nord igen, og der ville være mere af den, så vi kunne sejle til Porto. Vi mødte lige en dansk båd på vej ud, vi fik en snak med. De var på vej nordpå. Der lå kun os og en englænder for anker. Der var ingen vind, men til gengæld meget strøm

7/5 2024

Det blev en lidt en urolig nat for anker pga. strømmen, og vi kunne høre vores kæde gled op ad en klippe.

Da vi skulle have ankeret op, sad det bare fast, vi kunne heldigvis få fat i vores ankerbøje, og ved hjælp af snoren få hevet ankeret op, så var det bare kæden, vi skulle have til at slippe, og det lykkedes. Vi sejlede kl. 08, samtidig med den engelske båd, der også havde problemer med at få ankeret op.

I starten var der slet ingen vind og store dønninger, så vi rullede noget, og satte kun fokken (forsejlet), vi sejlede forbi grønne bjerge og små bebyggelser, der ikke fik meget sol først på dagen. Da vi nåede Portugal sejlede vi langs med sandstrand og vinden ændrede sig, så vi fik også sat storsejlet og havde først halvvind, så agten for tværs og til sidst læns, hvor vi sejlede butterfly (sejlene ud til hver side). Vi havde hele tiden sol fra en næsten skyfri himmel.

Vi nåede Douro Marina 17.30, og fik en plads i havnen, der ligger lidt op af Douro floden, en dyr havn(50 euro) men den er også i gå afstand fra Porto, og med i prisen er et besøg på et portvinshus.

8/4 2024 S

Sol fra skyfri himmel og varmt😊

Vi gik langs Douro floden ind til Porto, en flot tur, og brugte meget af dagen i Porto, en livlig by med mange turister. Vi fik frokosten lige som sidst vi var her på et lille sted, hvor man kan få fiskebolle og portvin.

Sidst på eftermiddagen fandt vi et supermarked Continental, 2 km fra havnen op det meste af vejen, og så går det heldigvis nedad, når varerne skal hjem. Vi startede på at få handlet ind til vores tur til Porto Santo på 5-6 dage.

9/4 2024 S
Vi fik handlet grønt på markedet overfor havnen og var igen i Continental. Per fik efterset motoren, mens jeg pakkede varerne væk.
Kl. 13 gik vi langs floden ind til portvinshuset Churchill, hvor havnen havde sørget for en rundvisning kl. 14.
Det var en fin rundvisning, med en rigtig god guide, der talte fint engelsk, bagefter var der smagsprøver, turen hjem gik fint med lidt promiller i blodet.
Sidst på eftermiddagen gjorde vi klar til at tage af sted næste morgen, hvor der var et vejrvindue til Porto Santo. Hvor Per bl.a. lige var en tur i masten for at se om alt var i orden.

10/5 2024 S

Inden vi sejlede måtte vi lige have tømt kistebænken, da det lugtede af diesel på toilettet. Det viste sig at dækslet til et rør, hvor man kan bundsuge tanken ikke var skruet rigtigt på, der var løbet diesel ud og ind ved toilettet. Heldigvis kunne det hurtigt ordnes. Vi sejlede kl. 8, først satte vi kursen vest ca. 40 sømil, da vi ville ud på dybt vand 2 km., hvor spækhuggerne ikke er. Per havde fundet en rute, hvor der aldrig havde været spækhuggerangreb, så den fulgte vi.

Vi havde først ingen vind, senere fik vi lidt vind foran for tværs (næsten forfra) hvor vi kunne få sat sejl. Per så en haj der svømmede tæt på båden-De havde ikke lovet vind om natten, og da vinden kom forfra, havde vi ikke fået sat preventer på bommen (Den gør så bommen ikke kommer uventet over på den anden side), og vi havde heller ikke rebet ned (mindsket storsejlets areal), men ved 05 tiden friskede vinden op, og var en halvvind, så autopiloten kunne ikke holde kursen og vi bommede, skødet fik ramt Pers briller, så han fik et blåtøje og rift over øjet af brillen. Jeg lå og sov, men vågnede hurtigt op, og vi fik sammen rebet og sat preventer på, og jeg fik lappet Per, det så heldigvis værre ud end det var.

11-14/5 2024 S

Resten af turen havde vi en rigtig fin sejlads med god vind fra 6-12m/s skiftende mellem halvvind og agten for tværs, kun til sidst læns (lige bagfra), og nætterne gik fint med vagter på ca. 3 timer. Det var kun lidt, vi fik at se til solen og kun nogle perioder, det var stjerneklart. Vi fik indimellem besøg af en svale, der lige skulle ned at besigtige kahytten.

14/5 2024

Vi nåede Porto Santo kl. 12. Vi kom til en fuld havn, og alle moorings i havnen var optaget, så vi kastede ankeret. Vi fik checket ind, hvor man først skal hos politiet, så hos GNR og til sidst havne kontoret.

Vi gik en tur til Pingo Doce (et fint stort supermarked) ca. 1 km. fra havnen. Vi var lidt trætte ovenpå turen.

15/5 2024 S

Vi startede med igen at høre, om vi kunne få båden på land, mens vi er hjemme. Vi har haft sendt en mail om det, men bare fået svar om, at det kunne de ikke tage stilling til. Nu mødte vi en mand, der bad os skrive en mail omkring bådens størrelse mv., så det gjorde vi, og fik svar kort efter, at det desværre ikke var muligt, da der var venteliste og efter 1. juni kunne den kun være oppe en uge. Så vi måtte ty til plan B, vi har fået besked fra Quinta do Lorde en havn på Maderia, at vi kunne have den i vandet der, mens vi er hjemme, det er bare en noget anden pris. Så vi besluttede at tage hjem juni og juli og så tage tilbage i august, hvor det er højsæson, hvor vi ellers havde planlagt at være hjemme; men planer kan laves om.

Vi fik fundet flybilletter, det tager sin tid, da vi ikke var interesseret i at skulle overnatte undervejs, og så skulle de være billige, det lykkedes men ikke med de billigste. Til gengæld kan vi flyve direkte hjem- dejligt

Ved 14. tiden kom Gitte og Jonas forbi, de ligger for ankre udfor stranden. Vi inviterede dem på kaffe og snakken gik, når man nu møder andre sejlere fra Danmark.

Vi nåede lige en smut i Pingo Doce, og fik fyldt vores vanddunke i havnen og fyldt dem på tanken. Samt afleveret vasketøj, der er en dame på havnen, der sørger for det bliver vasket og hægt op, virkelig service og det koster ikke noget. Det kan godt være havnene er dyre, men det er billigt at leve i Portugal. Aftens menu friskfanget tun til 6,5 € pr kg ( 50 kr)

16/5 2024 S

Vi gik af en vandrerute Gitte og Jonas havde anbefalet, hvor vi kom op til møllerne, der står oppe ved et udsigtspunkt. Ca 200 m. op. Det var en flot tur, hvor vi kom lidt ind på øen af smalle stier og med udsigt udover øen. Det er en gold ø, det højeste sted på øen er grønt, da det ofte ligger inde i en sky. Vi endte turen i Vila Baleira hovedbyen på øen, der er en hyggelig lille by, der går en kanal gennem byen, der så ret tørlagt ud, hvor der gik ænder og høns. Aftenens menu var grillede kyllingelår-2 lår 1,98€ (15 kr)

Ria Arousa til Baiona

26/4 2024 S

Vi er fortsat i Villagarcia de Arousa. Vejret er ikke det bedste, vi nåede en tur i byen om formiddagen, om eftermiddagen regnede det, så det blev en lave alt mulig dag i båden, så vores To Do liste kom frem, og vi endte med at kunne sætte flere hak på listen.

27/4 2024 S

Om formiddagen var vi på marked, byen har det største grøntsags og fiskemarked i Galicien, det var stort. På gaderne var der også marked med diverse ting og sager. Det er altid hyggeligt at gå rundt på markeder.

Der kom nogle byger indimellem, men over middag klarede det op, og vi besluttede at sejle til en ankerbugt ”Enseada de Boiro”. Der kom en kraftig byge undervejs, men det klarede lige op, da vi skulle lægge ankeret, så det hjalp at jeg havde fået taget regntøj på 😊. Vi fik en skøn aften med sol i cockpittet og en rolig nat for anker.

28/4 2024 S

Vi vågnede op til en kold morgen kun 8 grader, men solen kom heldigvis frem og så steg temperaturen. Vi tog gummibåden(dingyen) til byen, en lille by, hvor det lykkedes os at finde en bager. Vi gik tur langs kysten, hvor vi kom forbi små klynger af huse med haver fyldt med grøntsager.

Vi kunne se, der kom mørke skyer, og vendte om, vi nåede lige tilbage til båden, inden der kom et skyl 🌧.

29/4 2024 S

Vi havde planlagt, at vi ville blive, da der var mulighed for vandreture, men planer er til for at blive lavet om. Efter vi havde set på vejrudsigten, som vi gør hver morgen, besluttede vi os til at sejle til Baiona, da vinden kom fra nord og det var solskin. De næste dage lovede blæst og regn fra Syd, og ankerbugten gav ikke læ fra syd. Kl. 10 hev vi ankeret op og satte kursen sydpå. Der var ikke så meget vind, så godt med jern-genuaen(motoren). Det var en flot tur langs kysten. Kl 16 kastede vi ankeret i Baiona bugten ved siden af en engelsk båd. Vi tog gummibåden i land, der er flere steder, man kan fortøje den ved en trappe. Efter en gåtur i byen kunne vi nyde aftenen i cockpittet.

30/4 2024 S

Ligesom vejrudsigten havde lovet regnede det meget hele natten og formiddagen, men ved middagstid klarede det op, så vi kunne komme ind og gå i byen. Det blev til en læse hygge dag, og jeg gik videre med mit spansk på Duolingo.

1/5 2024 S

Det blæste meget hele natten, men ankeret holdt fint. Det regnede igen hele formiddagen og det meste af eftermiddagen, vi blev enige om at sejle i havn, det er trods alt lettere at komme ud at gå, når man ikke skal i en våd gummibåd først. Der er to havne, vi tog by havnen, da den er billigst (ud fra Navily ca. 19 euro). Vi Kom til haven kl. 15 i tørvejr, men kunne ikke få fat i nogen, så vi lagde os på den yderste bro, havnekontoret åbnede først kl.17, men en Marino (som havnes ansatte hedder) kom og hjalp os på en bedre plads.

Vi fandt ud af, at alt var lukket, så de fejre også første maj hernede. Heldigvis havde vi noget i fryseren😊

2/5 2024 S

Endelig en dag, hvor det var mere tørvejr end regn og sol mellem bygerne. Om formiddagen fik vi vasket, der ligger et vaskeri lige overfor havnen, her faldt jeg i snak med en fra Tyskland på Camino vandring, hun var startet i Porto og skal til Santiago de Compostela. Hun var startet i solskin, men har på det sidste haft mest regn, hyggeligt at snakke med hende. Vi møder mange Camino vandrere her. Imens fik Per efterset motoren.

Om eftermiddagen mellem bygerne fik jeg behandlet vinyl ruderne i cockpitteltet, så de holder bedre, og Per fik renset vores ekstra vandtank og lavet højtalerne i cockpittet. Der er altid noget at gøre på en båd.

3/5 2024 S

Det småregnede kun om formiddagen, så vi var på marked, der var nu ikke meget at se, så vi gik i supermarkedet Eroski, og fik handlet ind. Langostino (store tigerrejer) til vores frokost salat og selvfølgelig hjertemuslinger til aftensmad – det er mors dag hernede på søndag.