Månedsarkiv: april 2020

A Coruna

26-29/4 Vi er fortsat i A Coruna, vi venter på, at nogle kraftige lavtryk
skal passere Biscayen, før vi sejler videre. Vejret er meget skiftende med
sol og byger. Det er dog lykkedes af få vasket tøj og tørret det. Det er
dejligt at kunne komme i byen, og ”heldigvis” ligger supermarkedet et stykke
fra havnen, så man kommer igennem den gamle bydel af små snørklede gader,
hvor det kan lykkes en at gå flere omveje, før man når til super markedet.
Det er en flot by, med store flotte pladser, nu næsten menneske tomme, og
små hyggelige parker. Der er et engelsk par på broen, vi har snakket noget
med, de havde lige fået gjort båden klar, og planen var at skulle se
Galicien; men det satte virussen en stopper for, så nu venter de på, der
bliver lukket mere op, for de ønsker ikke at sejle hjem. Der er også en
anden båd, hvor der bor et par, indtil ejeren af båden kan kommer herned. Vi
mangler gå turen op til toiletbygningen, som vi havde i Gran Tarajal, så nu
er det lige før vi skændes om, hvem der skal gå op med skraldespanden.
Vejret gør også, at vi ikke går som meget ude. Vi får læst meget og der er
fortsat gang i hækleriet. Vejrudsigterne bliver studeret flittigt, de
skifter for hver dag, så vi mangler noget mere stabilt, før vi kan sige,
hvornår vi sejler videre. Heldigvis er der en lille butik på havnen, der har
været åben en af dagene, hvor vi kunne få et nyt hjul til vores fiskestang,
der ikke kunne holde til den sidste fisk, vi fangede en stor tun, så nu er
det skiftet, vi kunne også få det rigtige oliefilter til motoren.

På vej til A Coruna

22/4 20 Vi fik tanket diesel. Vores bestilte varer kom ikke i går aftes som
lovet; men først her til aften; men vi havde, så vi kunne klare os. Det er
noget andet at skulle bestille sine varer og så på spansk; men vi fik da
næsten, som vi havde bestilt.

23/4 20 Vi sejlede tidligt med kurs mod Ria de Muros, i starten var der ikke
meget vind; men den kom i løbet at formiddagen; men desværre lige imod; da
vi skiftede kurs direkte mod Ria de Muros kunne vi lige holde den oppe for
sejl. Vi måtte sætte første reb, da vinden lå på 18-20 knob. Sidst på
eftermiddagen, lagde vi os ind i en ankerbugt Ensenada de San Francisco i
bugtens nordsiden. Vi lå her sidst, vi var forbi, og vidste det er et godt
sted at ankre. Vi fik en skøn aften for anker med sol i cockpittet lige til
omkring kl. 21:30.

24/4 20 Vinden lagde sig helt til natten, så vi rullede noget rundt pga.
dønningerne. Vi sejlede videre med kurs nordpå. I starten havde vi ingen
vind; men den kom hurtigt, og da vi rundede Cabo Finisterre øgedes den til
op mod 18-20 knob, så vi satte igen første reb, og kunne lige holde den oppe
for sejl og ved hjælp af motoren. Vi blev enige om at gå ind i bugten ved
Camarinas sidst på eftermiddagen, hvor vi også har ligget før, en godt
beskyttet ankerbugt. Her lå en hollandsk båd for anker.

25/4 20 Vi fik en rolig nat for anker, og satte tidlig om morgenen kurs mod
A Coruna. Det blev en grå og diset dag uden ret meget vind, så det blev for
motor hele dagen. Undervejs fandt Per ud af at moteren ikke ladede
batterierne. Det er rigtig skidt da vi er afhængige af at kunne lade
batterierne under vejs. Vi nåede A Coruna sidst på eftermiddagen, hvor vi
kaldte havnen, og fik en god plads inderst i havnen. Vi blev taget imod af
en irer, der var meget snaksalig, vi blev informeret godt omkring
forholdene. Toiletbygningen var lukket, så vi må klare det i båden. Her må
en af os gå ud at handle, vi fik et papir på, at jeg (Susanne) måtte gå i
byen. Jeg kunne godt nå at komme i byen inden lukketid. Det var helt
mærkelig at gå rundt i A Coruna, vi tidligere har oplevet som en livlig by
med mange mennesker på cafeerne. Nu mødte jeg kun få på vejen til
supermarkedet. Ud fra vejrudsigten, ser det ud til, vi skal ligge her mindst
en uge, da der vil komme nogle kraftige lavtryk indover Biscayen. Mens
Susanne handlede ind kikkede Per på generatoren og fandt et stik der sad
løst, da det blev sat rigtig på plads ladede generatoren igen.

Kurs mod nord

13/4 20 Vi sejlede ved middagstid, da vi derved ville undgå at komme ind i
store bølger længere mod nord. Vi sejlede først op langs østkysten af
Fuerteventura, en flot kyststrækning; men meget gold. Vi havde vinden imod
os, men der var ikke så meget af den; men nok til vi lige kunne gå for sejl.
Da vi kom fri af kysten, kom der en del vind; men den lagde sig igen, da
nåede lidt op af østkysten på Lanzarote. Vinden lagde sig helt til natten,
så det blev for motor.

14/4 20 Om morgenen kom vi fri af Lanzarote, og vinden vendte. Vi havde
vinden ind agten for tværs, og den lå mellem 8-10 m/s, så vi havde god fart
i båden. Solen skinnede fra en næsten skyfri himmel. Natten gik fint fortsat
med god vind, og det lykkedes os at få sovet lidt på skift, selv om det
altid er svært at få sovet den første nat.

15/4 20 Igen en dag med vinden ind agten for tværs og solskin. Udover et par
æg på gulvet gik alt fint.

16/4 20 Vi fik nu vinden ind lige bagfra, og fik spilet fokken ud til den
anden side. Vi havde frygtet lidt, at vi ville få høje bølger over 3 meter,
da vejrudsigten sagde, at vi ville ligge lige på grænsen; men det oplevede
vi ikke. Der var store bløde Atlanterhavs dønninger, der ikke gav nogen
problemer. Om natten blæste det op, og på et tidspunkt var den oppe på 17
m/s; men det gik fint, og vi havde heldigvis fået sat 1. reb til natten. Vi
var lige oppe at surfe ned af en dønning med 13 kn, hvilket nok er rekorden
for vores båd. Vinden lagde sig igen til omkring 8-10 m/s, hvilket er en
rigtig god vindstyrke, når vi har vinden bagfra, det gør båden kommer godt
igennem dønningerne.

17/4 20 Igen en fin dag med god fart i båden. Vi havde nogle flotte sol op
og nedgange undervejs. Per så en skildpadde og vi havde selskab af delfiner

18/4 20 Vinden lagde sig helt til natten, så det blev for motor, indtil vi
nåede Cascais. Da vi nåede Cascais, blev vi kaldt op af coast guard, og vi
fortalte dem, at vi havde en aftale med havnen om, at vi kunne komme ind og
få diesel og vand på båden. Vi måtte ikke sejle derind, før vi havde en
aftale med politiet, der skulle stå ved broen, før vi fik lov at ligge til.
Vi fik et nr. på vhf radioen vi kunne kalde på; men ingen svarede, vi
prøvede også at ringe til dem med samme resultat. Vi ringede så til havnen,
der sagde det samme. Vi bad til sidst hende på havnekontoret om at kontakte
dem; men hun kunne heller ikke få fat på dem. Vi havde hørt noget om, at de
ikke var til at kontakte i weekenden?. Vi fik at vide, vi godt måtte ligge
os ind for anker og vente; men da vi gerne ville videre, blev vi enige om,
at vi godt kunne klare os med det diesel og vand, vi havde. Vi fik hældt
noget diesel på båden fra de dunke, vi har på dækket. Vi havde set så på
flere forskellige vejrudsigter, vi nu kunne hente ned på nettet, og det så
ud som om, vi godt kunne nå til Galicien med det vejrvindue, der var, da
vinden ville gå i syd igen mandag. Vi ville godt nok få vinden imod os; men
der skulle ikke være så meget af den, og der skulle først komme store bølger
om 3 dage. Så vi satte kursen mod nord, det gik fint i dagtimerne med kun
fokken ude og motoren på, vi havde selskab af delfiner flere gange. Om
natten kom vinden lige imod os, og den øgedes til omkring 8 m/s, så vi kunne
kun holde en fart på 2-3 knob med motoren kørende, da vi også skulle kæmpe
os mod bølgerne. Per så i løbet af natten, at vejrudsigten var ændret, så de
store bølger vil komme før, så vi blev enige om at vende om.

19/4 20 Vi havde set, der lå en dansk båd Saga i ankerbugten ved Cascais, og
nu så vi, den var på vej mod nord, så vi kaldte den på vhf radioen. De var
på vej til Leixoes ikke langt fra Porto, hvor de havde fået en mail om, de
godt måtte ligge for anker i havnen ud for marinaen der, så vi blev enige om
at følge efter dem, da vi godt kunne nå derop inden vejret ændrede sig. Så
vi satte igen kursen mod nord. Vi havde en fin vind hele dagen foran for
tværs og med solskin. Vi kan godt mærke det er blevet noget koldere her mere
nordpå, så vi må have sejler tøjet på.

20/4 20 Natten gik fint, vinden lagde sig dog helt sidst på natten, hvor
motoren blev tændt. Vi nåede Leixoes omkring kl. 7, og blev kaldt op at
Leixos VTS som overvåger havnen, hvor vi fik besked på, vi ikke måtte sejle
ind. Chris fra båden Saga prøvede at forklare dem, han havde en mail med
godkendelse om, at de måtte ligge for anker i havnen; men den godtog de ikke
lige. Vi skulle vente på, de fik talt med politiet. Vi fik igen set på
vejrudsigter, og nu så det ud til at de store bølger lod vente på sig, og vi
ville få vinden ind bagfra igen med 8-10 m/s, så vi blev enige om at
fortsætte nordpå. Nu ærgrede vi os over, vi var vendt om i nat; men
heldigvis så det ud til, vi kunne nå til Baiona, hvis vi kunne få god fart
på derop. Chris ville vente på, om de kunne komme ind, da han havde sin
kæreste med, der ikke havde sejlet så meget. Vi fik senere at vide, de måtte
parlamentere næsten 1 time med politiet før de kom ind, og de mente ikke vi
havde fået lov, da vi ikke havde en forhånds aftale. Vi ringede til Calle
undervejs, og fik ham til at ringe Guardia civil og havnen, og han kunne
melde tilbage om, at vi kunne komme til at ligge i havnen i Baiona, så glade
var vi. Det gik fint med at komme derop, vi holdt en gennemsnits fart på 7,5
knob med hjælp fra motoren, vi havde vinden ind lige bagfra, og fokken
spilet til modsat side af storsejlet. Vi fik et ordentlig regnskyl lige
inden vi kom til Ria de Vigo; men vi havde heldigvis cockpit teltet oppe, så
alt ikke blev vådt. Vi måtte have storsejlet ned, da vinden pludselig
vendte, og vi kunne ikke lige bomme pga. teltet; men det gik også, og så
sejlede vi kun for fokken resten af vejen. Vi blev kaldt op af Vigo VTS da
vi kom ind i Ria de Vigo, der først sagde, vi ikke kunne komme i havn; men
godt ankre; men da vi fortalte, vi havde fået lov at komme i havn, fik vi
ok. Da vi kaldte havnen, kom der straks en ud og hjalp os med at lægge til.
Vi fik bare et papir i hånden, vi kunne udfylde og aflevere dagen efter. Det
var bare så godt at komme til at ligge ved en bro, og vi kunne få strøm og
vand. Efter aftensmad og et par glas vind, var vi klar til at gå til køjs.

21/4 20 Skønt at sove en hel nat uden at blive vækket efter 3 timer, for at
skulle holde vagt. Havnefogeden og en fra politiet, tror vi nok, kom ned til
os på broen om formiddagen. Det er en rigtig flink havnefoged, vi kunne få
lov at ligge her, så længe vi ville, vi måtte bare ikke gå i land, vi kan
også komme op i toilet bygningen, vi skulle bare kontakte ham, når vi ville
op og bade. Vi fik afleveret en indkøbs seddel, og fik at vide, det vil
blive leveret sidst på dagen. Så var det tid til at få ordnet kahytten, og
vasket tøj. Heldigvis blev det solskins vejr, og der var en god vind, så
tøjet tørrede hurtigt. Vi ligger rigtig flot med udsigt udover borgen, og
byen.

Gran Tarajal

4/4 – 12/4 20 Vi ligger fortsat i Gran Tarajal, hvor tingene ikke har ændret
sig. Dagene går hurtigt trods vores begrænsede muligheder. Vi er nu løbet
tør for poler middel, så nu er der tid til at få lavet noget kreativt, og
jeg har fået hæklet lidt, og fået knyttet halskæder, og fået lært Isabel at
knytte. Selv om vi ikke må stå flere at snakke sammen, har vi dog tilladt os
at spise sammen med Isabel og Calle (fra den tyske båd overfor os) et par
gange. Vi har fået gjort båden klar til den lange tur, og alle stuve pladser
er fyldt op med proviant, så vi kan klare os en måned. Der er blevet gået
nogle ture til Hiper Dino eller Euro Spar, så armmusklerne er trænet. Der er
hentet diesel i dunke, på den nærmeste tankstation, så vi skulle have til
ca. 8 dages sejllads. Per har været i masten, og set efter om alt er ok, og
motoren har fået skiftet olie.. Nu er det allerede over en uge siden, vi var
lige ved at sætte kursen hjemad, og vi har nu planer om at gøre det igen.
Der er igen et vejrvindue, hvor vi skulle få vinden med os de næste 6 dage,
som vi regner med, det tager for at nå til Cascais. Hvis vejrudsigten ikke
holder, har vi muligheden for at stoppe ved Lagos på Algarve kysten. Vi kan
tage vejrudsigter ned dagligt, og vi får andre vejrudsigter fra Lars, fra
båden Osborne. Denne gang har vi fået grønt lys for at kunne komme til
Cascais (på kysten ud for Lisabon) og få diesel og vand på, og så regner vi
med at ankre op der, og vente på et godt vejrvindue. Herefter vil vi sejle
til A Coruna, hvor vi har fået lovning på at kunne komme ind i havnen, men
ikke i land. Så her kan vi ligge og vente på et godt vejrvindue over
Biscayen. Vi vil sejle i morgen til middag, hvis vejrudsigten stadig holder.

Planlægning før turen går hjemad

29-30/3 20 Tiden går trods de begrænsninger, vi er udsat for. Vi er fortsat
i gang med at få gjort båden klar til turen hjem. Vi har stadig meget glæde
af vores tyske ven Calle, der kan spansk og hans pige Isabel, der også kan
portugisisk. De har hjulpet os rigtig meget. De fik sørget for, der kom en
bil med vand i dunke til haven, så vi nu har vand nok til hele turen hjem,
samt at der kom en bil til havnen, hvor vi kunne få byttet vores tomme
gasflaske. Vejret er godt, og her er flere farvestrålende fisk i havnen, der
bliver studeret grundigt, og vi har flere gange ser rokker i havnen, to
forskellige arter, den ene mener vi er en StingRay med dens hale, den anden
er vi mere usikker på. Der er indimellem også en flot solnedgang, der kan
nydes.

01/4 20 Vi er begyndt mere intens at studere vejrudsigter, da der lige nu
ser ud til at være et godt vejrvindue mod nord, hvor vi kan få vinden med
os, det meste af vejen. Vi har kontaktet Lars fra Osborne, der nu er hjemme,
han har erfaring med at tyde vejrudsigter fra han arbejde i søværnet, så han
vil godt være vores sparing omkring vejret.

2/4 20 Ud fra vejrudsigten planlagde vi, at vi ville sejle d.03/4. Så vi fik
handlet det ind, vi manglede, og gjort båden klar, og vejrudsigterne blev
studeret igen og igen. Desværre så den sidste vejrudsigt, vi så på inden
sengetid, ikke så god ud som tidligere, så det kneb lidt med at få sovet.

03/4 20 Det første vi gjorde, var at se på vejrudsigterne igen, og det så
fortsat ikke så godt ud, som først antaget. På den ene model, vil komme et
kraftigt lavtryk ved Casacais i Portugal, lige som vi vil nå frem. Hvis vi
bare havde kunnet komme ind i en havn, ville vi ikke have problemer med at
sejle, og så ligge at vente der, til et bedre vejrvindue; men alle havnene
er lukkede pga. Corona.

Vi fik Isabel til at kontakte havnemyndigheden i Cascais for at høre om
muligheden for at komme ind at tanke diesel, og vi vil forhåbentlig få en
bekræftelse; men først om nogle dage. Vi kontaktede selv havnefogeden i
Murros i Galicien, hvor vi tidligere har ligget, da vi ved han er god til
engelsk. Han kunne fortælle, at vi godt kunne komme ind at få diesel og vand
på båden, og så kunne vi høre politiet, om vi måtte komme op at handle.
Vores plan er at sejle direkte til Cascais, få tanket og så sejle videre til
Galicien, da der er mange gode ankermuligheder i de mange fjorde, og så
ligge her og vente på et godt vejrvindue over Biscayen.

Efter igen at snakket med Lars og Calle omkring vejret og så lige tjekke
vejrudsigten igen besluttede vi ikke at sejle, vi vil vente på et mere
stabilt vejrvindue.