Månedsarkiv: juni 2023

Fra Sainte-Marine -Groix

17/6 23 S

Om aftenen var vi oppe i Sainte-Marine for at høre musik, der var mange
mennesker og rigtig god stemning. Der var først et band, der spillede
keltisk musik, og der blev danset. Derefter en gruppe af unge, der spillede
engelsk popmusik, der var tre piger, der sang, og det gjorde de meget godt;
men de havde nogle problemer med teknikken; men det blev der kun gjort sjov
ud af.

18/6 23 S

Vi sejlede kl. 9.00 med kurs mod Concarneau kun 11 sømil. Der er meget strøm
ved broen, så det var vigtigt, vi sejlede, mens strømmen var ud ad gående,
da vores stævn der pegede mod strømmen, så ville blive presset ud (havde
strømmen været indadgående vil vi være blevet presset ind mod broen).

De havde lovet regnvejr ved middagstid, så vi håbede at kunne nå frem inden
regnen kom. Vi mødte flere flokke delfiner undervejs og de kom helt hen til
båden og svømmede tæt på stævnen, det er bare så dejligt at se dem lege
omkring båden.

Vi nåede Concarneau kl. 11.30, vi lagde os ved siden af en bred fransk båd,
det var kun lige, vi kunne presse os ind. Manden om bord hjalp os på plads,
og han tog det ikke så tungt, vi lå så tæt på ham. Ham og hans kone kunne
engelsk, så vi kom i snak. Vi har oplevet, at flere franskmænd taler
engelsk, end da vi var afsted i 2010, det gør det noget lettere, når vi kun
kan lidt fransk. Vi oplever en stor hjælpsomhed hernede, og alle steder
hilser man på hinanden, når man mødes.

Om eftermiddagen gik vi over til ”Ville Close” et stort gammel fort. Det med
regnen blev ikke rigtig til noget. Når man kommer ind af porten til fortet,
kommer man ind til hyggelige små gader, med mange restauranter,
udskænkninger og små butikker (uden biler). Man kan gå over hele fortet og
komme op at gå på muren med god udsigt ud over by og hav. Der er mange
velbevarede bygninger, og man kan få et lille indblik i, hvordan det så ud
dengang, det var i funktion, og med en sækkepibemusik i baggrunden gav det
den helt rette stemning.

19/6 23 S

Der var et stort marked tæt på havnen om formiddagen, hyggeligt at gå rundt
og se på, hvad de har. Dejligt at se hvor afslappet de tager det, og giver
sig god tid til at tale med kunderne. Vi fik handlet ind af grønt og kød.
Der var kun et lille Carrefour supermarked i byen, Per havde set der skulle
være et større lidt uden for byen, så der gik vi ud om eftermiddagen, det
gjorde så vi fik set meget af byen, da telefonens kort fik os på noget af en
rundtur. Der er ikke noget særligt ved byen, det er ”Ville Close”, der er
turist attraktionen.

20/6 23 S

Vi sejlede ved kl. 10 med kurs mod Lorient. Der var kun lidt vind og blå
himmel; vi satte sejl og sejlede stille og roligt afsted på en halvvind. Vi
nåede Lorient ved 15 tiden, hvor vi skulle op af floden til en lille havn
Pen-Manè, hvor vi skulle mødes med Frits og Kirsten, som vi kender fra FTLF,
langtur sejler foreningen.

De stod og tog imod os, da vi kom. De havde reserveret en plads, vi lige
kunne sejle ind på. Det er en lille hyggelig havn, hvor der går færge fra
over til Lorient. Vi havde en rigtig hyggelig aften sammen, og gik en
aftentur ved et fortet, der ligger lige ved havnen.

21/6 23 S

Vi fandt cyklerne frem og cyklede ned til en lille by, hvor havne kontoret
ligger, her ville vi høre, om vi kunne ligge i havnen, når vi skal hjem i
august. Kirsten taler flydende fransk, så det var en stor hjælp. Havnen
kunne ikke garanterer os en plads, men regnede med at der var en, men måske
finde vi på en anden løsning.

Vi cyklede derefter til et supermarked. En dejlig cykeltur både langs kysten
og lidt ud på landet.

Om eftermiddagen tog vi færgen til Lorient, hvor vi ville se, hvor langt der
var til togstationen, hvis vi skal med toget til Nantes til hjemturen. Vi
fandt ud af det ikke kunne lade sig gøre, da færgen fra havnen ikke går så
tidligt. Lorient er en stor by, ikke noget specielt, vi fandt et hyggeligt
sted til en kop kaffe.

22/6 23 S

Vi sejlede kl. 9, sammen med Frits og Kirsten i båden Hannah, med kurs mod
Groix en lille ø, der ligger lige ud for Lorient. Vi havde aftalt at mødes
med Andy og Lesley fra Skotland, de har deres båd Kodiak liggende fast
hernede, vi mødte dem på vores første langtur. Vi kom først og var heldige
at få en plads forenden af en bro, ellers var alle andre pladser optaget, da
der skulle være et regatta i weekenden. Vi fik så ok til, at Hannah og
Kodiak kunne ligge uden på os. Vi fik senere besked på at Kodiak først kom
dagen efter, da de havde problemer med deres generator.

Vi blev anbefalet af en lokal at gå til en strand ikke så langt fra havnen.
Det viste sig at være en lille perle, fint sandstrand omkranset af klipper.

Overfor hvor vi ligger, kommer der fiskebåde ind, og vi så de læssede
hummer, så Per og Kirsten gik over for at høre, om de kunne sælge nogle til
os, de kom tilbage med 3 flotte hummere, så havde vi Sankt Hans menuen

23/6 23 S

Der er fine vandreruter på øen. Så vi smurte en madpakke, og tog en gåtur
over til den sydlige del af øen til Port Saint Nicolas og videre øst på, en
fantastisk flot tur. Per fik en SMS, om at Kodiak var på vej, så vi skyndte
os tilbage til havnen, så vi kunne tage imod dem.

Dejligt at se dem igen, vi har ikke set dem siden 2019; men jævnligt skrevet
sammen med dem.

Efter en badetur fik vi gjort klar til Sankt Hans aften. Kirsten havde lavet
en Sankt Hans drik med hyldeblomst og hvidvin, og så fik Per gjort hummerne
klar. Det blev en rigtig hyggelig Sankt Hans aften, hvor vi kunne side ude
til over midnat, og selvfølgelig skulle skotterne høre Shubiduas Sankt Hans
vise.

24/6 23 S

Der er vaskeri ikke langt fra havnen, så formiddagen blev brugt til tøjvask
og en tur i byen.

Om eftermiddagen tog vi over til en anden strand, hvor der var en flot gå
tur derhen.

Om aftenen var vi alle i byen at spise, en rigtig hyggelig restaurant med
udsigt over havnen, vi fik Moulle de frites. Bagefter var der musik i Le
Bourg (den største by på øen), hvor vi tror, det var et lokalt Band, der
spillede. Der var en rigtig god stemning i den lille hyggelige by.

25/6 23 S

Om formiddagen fik Per hjulpet Andy med at få hans kortplotter til at
fungerer.

Om eftermiddagen gik vi tur med Andy og Lesley, vi gik op til Pen Men det
vestligste punkt på øen, det var igen en flot gå tur langs kysten med flotte
klippeformationer og hyggelige små strande, en tur på ca. 10 km.

Vi havde igen en hyggelig aften sammen, hvor vi spiste vores medbragte mad
på SU-PER.

Fra Roscoff til Sainte-Marine

9/6 23 S

Vi fik en regnvejrsdag; men kunne komme ud at gå mellem bygerne. Vi kunne se de virkelig trængte til vand; men der kom ikke så meget. Vi tænkte på Danmark og tørken, og håber der også kommer vand hjemme. Det er ikke fordi, vi ikke kan sejle i regnvejr; men de lovede torden byger, og vi har en gang oplevet lynet slå ned tæt på båden, mens vi sejlede så det vil vi gerne undgå.

10/6 23 S

Vi sejlede 7.30 med kurs mod Camaret-Sur-Mer ca. 60 sømil. Der var ingen vind og havet var helt blankt, første gang vi har set det i den Engelske kanal. Det var vigtigt for os at komme af sted i tide, selv om vi vidste, vil ville få modstrøm i starten. Når man kommer rundt om hjørnet, er det kortest at sejle mellem øen Quessant og halvøen før Brest (32 sømil kortere end, hvis vi skulle udenom); men det er et meget strømfyldt område, hvor strømmen kan komme op på 6 knob, og søen kan være meget urolig, så man skal helst komme der ved slack water (det er lige når strømmen vender) og det var kl. 17.00.

Den vind der var, havde vi lige imod os, så det blev en dag for motor, med sol i cockpittet, der var mange små fiskebåde, vi skulle holde øje med. Vi nåede passagen lige præcis kl. 17.00, og kunne se flere andre både havde timet det på samme måde. Vi passerede uden problemer.

Vi nåede havnen ved Camaret-Sur-Mer kl. 18.30. Havnen var fyldt; men heldigvis har havnen sat ankerbøjer ud (moorings). Hvor der var mange ledige, så vi fik hurtigt fat i en. Vi var glade for vi ikke gik i havn, for det er en virkelig skøn bugt, og det er halv pris af at ligge i havnen (18 €), og vi kan benytte toilet, bad og WIFI.

11/6 23 S

Morgenmad i cockpittet uden vores cockpit telt, det var skønt. Vi fik pumpet vores gummibåd op, og så ellers en tur i byen. Der var brugt marked på hele havnefronten med mange mennesker. Der er et fint stort supermarked; men selve byen er ikke så stor, der er en meget lille gade med butikker og ellers er der havnefronten, hvor alle restauranterne er.

Vores venner Jørn og Lisbeth kom til en campingplads i Camaret Sur-Mer i gå afstand fra havnen over middag. Så dejligt at se dem igen. Om aftenen gik vi i byen og fik Moules frites, det blev serveret på alle restauranterne. Vi sad ude, da vi jo skulle nyde udsigten ud over bugten, hvor der i baggrunden er flotte klippe formationer. Det blev noget koldt til sidst.

12-14/6 23 S

Vi havde nogle rigtig dejlige dage sammen med Jørn og Lisbeth, hvor vi tirsdag tog en sejltur over til en bugt, hvor vi kom forbi mange flotte klippeformationer og vi spiste frokost i en flot bugt, hvor vi der var den skønneste sandstrand omkranset af høje klipper. Dagen efter kørte vi over til stranden og Lisbeth og mig fik en dukkert, vandet var ikke varmt nok til Per og Jørn, det var nok omkring 18-19 grader.

15/6 23 S

Lisbeth og Jørn skulle igen mod Danmark, så vi sejlede kl. 9.30 med kurs først mod Anse de Morgat kun 15 sømil; men undervejs ændrede vi kurs, da vi kunne se, det ville passe bedre, at vi sejlede til vores næste mål Benodet. På den strækning vil der være en snæver passage med meget kraftig strøm op til 6 knob, så det er vigtig, det bliver passeret lige, når strømmen vender (slack water), og det passede lige med, vi ville nå til det sted på det rigtige tidspunkt, så det blev 55 sømil i stedet. Vi havde en skøn sejlads igen igen med vinden lige i ryggen og sol i cockpittet, det meste af turen. Først var der ikke så meget vind, så vi satte genakkeren, men da vinden øgedes til 9-10 m/s, tog vi den ned og sejlede butter fly (storsejl og for sejl til hver side) ind til vi skulle ændre kurs mod den flod hvor Benodet ligger i starten af floden. Vi så delfiner flere gange på turen, ikke så tæt på så vi kunne tage et billede. Vi lagde til i havnen ved Sainte-Marine overfor Benadot. Vi kunne sidde i cockpittet og spise aftensmaden kl. 20.30 og termometeret viste 27 grader.

16/6 23 S

Vi gik tur i Sainte-Marine, virkelig et dejligt sted, så hyggeligt med blomstrende hortensia alle vegne, flotte blomsterbede og dejligt grønt. Der var en god fiske butik, så vi købte jomfruhummer til vores frokost, muslinger og rejer til aften, så vi rigtig kan smovse os i skaldyr. Fiskebutikken dampede jomfruhummerne for os, så det var dejligt let

Om eftermiddagen fulgte vi en vandrerute over en bro til Benodet, hvor vi kom gennem skov og langs floden, en flot tur ca. 8 km. Vi tog færgen tilbage til havnen, en sød lille færge 2€ for en tur.

17/6 23 S

Vi ville have taget færgen til Benodet for at få handlet ind; men den gik først 10.15, og så kunne vi lige så godt tage gåturen derover. Nu var det lavvande, så det blev en anden tur end sidst.

Om eftermiddagen fik vi lavet lidt af det, der altid er at lave på en båd, og vi fik igen gået en tur i Sainte-Marine, der bare er så hyggelig.

Dunkerque til Roscoff

30/5-1/6 23 S

Vi har efterhånden fået set det meste af Dunkerque, så vi har fået gået en del. Vi kunne også have taget bybussen, der er gratis, men vi skal jo røre os. Vi har fundet en god bager, god fiskebutik, og flere fine supermarkeder, kvaliteten på fødevarer er bare noget særligt i Frankrig. Vi har været på stort marked med både fødevare og diverse, set deres bådbutikker, der bare har det hele, der ligger to lige ved siden af havnen. Vi var på museum ”Dunkerque 1940 operation dynamo”, hvor vi fik et rigtig godt indblik i begivenhederne omkring evakueringen af de engelske/franske soldater i maj 1940, virkelig et besøg værd.

Det lykkedes os tirsdag at få fat på en havnefoged, og han kunne endda fint engelsk. Det koster 32€ pr dag incl. strøm, vand og bad. Det er en hyggelig havn, man hilser på alle, vi ville bare ønske vi kunne noget mere fransk.

Vi bruger en del tid på at se på vejrudsigter, tidevandstabeller, strøm, og at overveje videre sejlplan.

2/6-3/6 23 S

Nu var vejrvinduet der, uden kuling varsel ved kysterne, og medvind, så vi sejlede kl. 15.00, hvor vi ville have medstrøm de næste 7 timer op til 3 knob, så det er værd at tage med.

Det var ikke kun os, der tænkte sådan, der var ca. 10 sejlbåde, der sejlede samtidig med os. Vi fulgtes med den danske båd Trunte, de ville tage til Boulogne; men vi satte kurs mod Cherbourg, og dermed et døgns sejlads. Vi kunne se, at der bare vil blive ved med at komme meget vind ind fra nord øst de følgende dage; men efter Cherbourg, der ligger på en halvø, ville vinden ikke være så kraftig.

Så længe vi havde medstrøm, gik det rigtig fint, vinden kom lige bagfra, så vi sejlede butterfly (for sejlet spilet ud til modsatte side af storsejlet). Det gik fint, vinden var fra 10-15 m/s. Til natten gik vinden mere agten for tværs, så vi fik taget spiler stagen ned, og sat 1. reb (så storsejlet får mindre areal). Vi oplevede at sejle op til 14,6 knob, når vi surfede ned af bølgerne. Da strømmen vendte, ændrede søen sig, og vores autopilot kunne ikke klare at styre i de urolige bølger (ca. 2 m. høje), så vi måtte håndstyre det meste at tiden. Da det var min tur til at styre, gik det lidt galt, da jeg har svært ved at styre i mørke, når jeg ikke kan se stævnen og hvad vej den drejer, så jeg fik rettet for meget op, så hvis vi ikke havde haft en preventer på bommen, havde vi bommet (dvs. at bommen på båden kommer over i den modsatte side). Per fik rettet båden op igen, det eneste der skete var at vores log bog, og så et glas røg over bord. Jeg lod Per styre så længe vi havde modstrøm, det var ca. 4 timer, og så trængte han også til en lur. Vi sov på skift i cockpittet, så vi hurtigt kunne få fat på den anden, især for mig var det godt. Da vi igen fik medstrøm, havde vi en fin sejlads. Om morgenen fik vi igen vinden ind bagfra og vi fik spilet for sejlet ud.

Vi nåede Cherbourg næsten præcis efter 24 timer, hvor vi havde sejlet 180 sømil, med en gennemsnits fart på 7,5 knob. Da vi kom ind på havneområdet, hvor søen var rolig, tog vi sejlene ned. Så snart vi startede motoren, kunne vi høre, at der var kommet noget i skruen, men heldigvis kunne vi sejle for motoren. Vi troede ikke, der ville så mange; men havnen var næsten fyldt, men vi fandt en plads, vi lige kunne komme ind på, da SU-PER kun er 3,5 m bred, kunne vi lige være der.

Vi besluttede at holde ud til aften, og gik en tur i byen, selv om vi var på land, synes vi stadig det hele gyngede meget. Kl. 20.00 krøb vi til køjs, og sov som en sten til næste morgen kl. 08.

4/6 23 S Vi blev en dag mere i Cherbourg, da Per blev nødt til at dykke ned for at se, hvad der var kommet i skruen. Det var heldigvis bare noget plastic, han hurtigt fik ud. Dejligt han har muligheden med hans dykkerudstyr om bord. Cherbourg er en kæmpe havn, der var meget liv i havnen, vi oplevede at have to engelske både til nabo, den første sejlede tidlig, de fortalte, de havde haft en hård tur med søsyge, og den næste der kom ind, havde store problemer med at komme ind på pladsen, det så ud til de havde haft en hård tur, de var 4 mand om bord. Der var opkast på dækket og de virkede ikke til at have helt styr på det. Vi føler os taknemmelig for, at vi ikke havde de problemer, Per fik søsyge plaster på, inden vi sejlede fra Dunkerque, og jeg har ikke problemer med søsyge.

5/6 23 S

Vi nåede lige en tur i Carrefour supermarkedet, inden vi sejlede kl. 9.15 med kurs mod Guernsey.

Det var vigtigt at sejle på dette tidspunkt, da vi vil komme ud i et af verdens mest strømfyldte områder – ”Race of Alderney”, lige efter at have rundet hjørnet efter Cherbourg, og vi vidste, vi ville have en del modstrøm det første stykke. Det gik så ikke helt som planlagt, vi fik ikke så meget modstrøm, så strømmen var ikke vendt, da vi rundede pynten, og det blæste samtidig op til 15 knob lige i ryggen. Vi havde sat 1. reb og sejlede kun for storsejlet. Vi rullede noget; men det gik fint, jeg forbød dog Per at gå på dæk for at spile for sejlet og sætte det gule flag, man skal hejse, når man sejler til et land, der ikke er med i Schengen, og da Guernsey er engelsk, er øen ikke med (Det gule flag betyder: ”Mit skib er smitte frit og jeg anmoder om frit samkvem med land”, først når man kommer i land og været igennem tolden, kan gæsteflaget sættes).

Vinden aftog hurtigt og vi fik til sidst 3 knobs medstrøm, og så fik han lov at gå på dæk. Da vi nærmede os Guernsey, blæste det omkring 10-12 m/s, vi havde først planlagt at gå ind i en lille havn, der var hugget ud af en klippe; men der stod i vores pilot, man frarådede at sejle ind i den ved stærk nord østen vind. Vi sejlede videre til St. Peter marina, hvor der ligger mange moorings, næsten alle optaget, og der ligger to flyde pontoner, hvor man kan ligge og vente på at sejle ind i by havnen til plus/minus 2½ time omkring højvande. Så snart vi kom ind på området, kom en mand i en lille motorbåd over til os og fortalte, hvor vi kunne ligge. Vi kom til at ligge bag ved en engelsk båd, de havde ligget der en uge, og ventede på at vinden skulle aftage og vende. Vi lå meget uroligt ved flydebroen; men besluttede os for at blive liggende, da de ikke kunne garantere en dybde på mere end 1,80 i by havnen. På papiret er vores dybdegang på 1,80; men vi turde ikke satse på, det passer med en fuldt læsset båd.

Vi fik udfyldt toldpapirerne, og så snart vi havde betalt havne penge til en ung mand, der kom rundt, gik vi op i byen. En rigtig hyggelig by med smalle gågader, mærkelig pludselig at være i England.

6/6 23 S

Vi havde ligget meget uroligt om natten, og da vejrvinduet så godt ud til Roscoff ca. 70 sømil, sejlede vi kl. 8.30. Vi havde igen vinden lige i ryggen, så vi fik igen sejlene sat til butterfly. Vi havde modstrøm i starten; men vidste den snart ville vende, vinden var omkring 7-10 m/s.

Vi fik ikke set så meget af Guernsey; men vi fik nu set den sydlige kyststrækning, hvor der langs hele øen er en høj skovbeklædt skrænt, helt ude mod vest blev den mere gold, på toppen af øen kunne vi se store flotte huse. Der kunne nok være nogle gode vandreture; men det må blive en anden gang.

Vi havde en rigtig drømmesejlads med sol fra en næsten skyfri himmel. Vi sejlede ca. 1 time efter en 50 fods sejlbåd, vi nåede at overhale den et par timer før Roscoff. Da vi nærmede os Roscoff blæste det op ca. 10-12m/s., men vi fik taget sejlene ned, det eneste problem var, at stropperne på den ene side af vores Lazy Jack (pose der holder storsejlet på plads, når det er nede) var slidt over, det havde syersken ikke lige opdaget. Vi fik samlet storsejlet med nogle fortøjninger, og efter at have ligget og ventet på en færge skulle sejle ud, kom vi fint i havn, og fik en fin plads. Klokken var blevet 20.30, så vi var blevet godt sultne.

7/6 23 S

Formiddagen gik med at få syet nye stropper på lazy jacken, vi har symaskine om bord, og den kunne lige klare at sy igennem stropper og stof. Ved middagstid fik vi 2 toldere om bord og en stod på kajen. Vi havde ikke været klar over, vi skulle have udfyldt nye toldpapirer, da vi ankom til havnen, fordi vi havde været et døgn på Guernsey. Det skulle vi selvfølgelig have undersøgt. Det var heldigvis nogle utrolig søde toldere, der så igennem finger med dette. De spurgte om mange forskellige ting, bl.a vores logbog. Vi fortalte dem at vi havde mistet den, men var startet på en ny. Den så de og var tilfredse. De så også vores skibsbevis. Det gjorde dem glade, bare alle lande havde et lige som godt som FTLF laver i Danmark. Vi fik en formular, vi skulle udfylde, hvis vi skulle til et ikke schengen land igen

Om eftermiddagen var vi rundt i byen, en rigtig flot, hyggelig gammel by. Vi fik bestil flybilletter hjem fra Nantes d.28/7 og tilbage igen 21/8.

8/6 23 S

Vi havde planlagt vi ville sejle videre; men efter at have set vejrudsigterne igen, ændrede vi mening, der vil komme tordenbyger inden, vi kunne nå at være fremme ved den næste havn, og det ville blæse mere end først lovet. Så vi blev. Solen skinnede så vi fik vasket tøj og tørret det på båden, og når nu vi havde en dag mere i havnen, kunne vi lige så godt få set på de ting, der altid er at ordne på en båd. Vi havde haft lidt problemer med vand i dørken, og nu var der sæbe i vandet, så vi fik set slangerne fra køkkenvasken og vasken i badeværelset efter; men det så fint ud. Da Per fik tømt kiste bænken i cockpittet, fandt han problemet, det var overtryksventilen på varmvandsbeholderen, der er utæt, der var placeret en beholder til at samle vandet op; men vi havde ikke fået tømt den, så dejligt at få løst problemet.

Om eftermiddagen gik vi af en vandretur langs kysten, en rigtig flot tur, hvor vi kom ned til en fin strand, og lidt ud på landet, vi kom forbi mange flotte huse med flotte skiffertage, flotte haver, beplantningen er den samme, som da vi var i Falmouth på vores sidste sejltur.