14/5 20 Vi fik handlet det sidste ind til sejl turen. Om eftermiddagen gik
vi en tur, først rundt i en flot park, der hørte til universitetet, og
derefter rundt om en stor sø, der ligger lige i udkanten af byen.
15/5 20 Kl. 07 satte vi kurs mod Dover, vi havde det meste at dagen god vind
foran for tværs, det var koldt, og vi kan desværre ikke have cockpit teltet
oppe, når vinden kommer foran, så vi måtte have alt vores sejlertøj på. Til
aften lagde vinden sig, så motoren blev startet. Vi opdagede desværre, at
vores generator igen ikke virkede, heldigvis havde vi haft solskin hele
dagen, så solpanelerne havde fået ladet batterierne op.
16/5 20 Det var en dag uden ret meget vind, og sol fra en næsten skyfri
himmel. Vi sejlede langs den engelske kyst lige nord for trafik separerings
zonen. Per fik igen travlt med at få vores generator til at virke, han fik
den til at køre en time, og solen skinnede, så batterierne blev ladet op.
Det er især vores auto pilot, der bruger meget strøm, men den er rigtig rar
at have på, især når der ingen vind er, hvor vindroret ikke kan klare det.
17/5 20 Vi nåede Dover tidligt om morgenen. Per havde vagten, og blev kaldt
op af Dover coast guard, om han havde set en gummibåd med flygtninge, og han
så en ca. 50 m. fra båden med 10 personer ombord. Vi fik kigget på
vejrudsigter; mens vi havde adgang til nettet, og ud fra dem blev enige om
at fortsætte til Limfjorden. Der var kun lidt vind bagfra omkring 5 m/s, så
vi satte genakkeren, der ikke havde været fremme længe, og så fik vi en
rigtig god sejlads. Sidst på eftermiddagen øgede vinden, så vi satte sejl,
den var stadig lige bagfra, så vi spilede fokken ud til modsat side af for
sejlet. Selv om vi sejlede for sejl, prøvede vi at tænde for motoren, så Per
igen kunne se på Generatoren, og han fik den til at lade i to timer. Vi så
to store hvaler med hvide underkæber, og en sæl.
18/5 20 Vi havde fin vind hele natten agten for tværs, vi fik begge sovet
godt, nu vi ikke skulle høre på motoren. I løbet af dagen kom vinden igen
lige bagfra og aftog. Der var en meget urolig sø, der gjorde, at vi hele
tiden rullede fra side til side, så storsejlet stod og klaprede, så vi til
sidst måtte tage det ned. Så det blev igen for motor. Det lykkedes ikke at
få generatoren til at virke, vi havde heldigvis stadig sol fra en næsten
skyfri himmel, så solpanelerne kunne lade batterierne. Vi sejlede lige ved
siden af trafik separerings zonen, og kom forbi flere boreplatforme. Om
aftenen skulle vi krydse separerings zonen, vi var heldige at ramme et
tidspunkt, hvor der ikke var nogle skibe, hvor vi skulle sejle. Vi skulle nu
ændre kursen lidt, og fik igen sat sejl, og det gik lidt bedre, da den nu
ikke kom direkte bagfra. Vi blev dog nød til at ændre kursen 10 grader for
at det ikke skulle stå og klapre.
19/5 20 Igen en nat uden motor kørende, det giver bare en bedre søvn. Vinden
gik til sidst over til en halvvind, omkring 8-10 m/s, så vi fik en fin
sejlads. Vinden lagde sig i løbet af dagen, så motoren kom på igen. Per fik
nu den geniale ide at sætte en pære på for at omgå regulatoren i
generatoren, og den kunne nu lade lidt. Vi havde igen en flot solskins dag.
Vi har hver dag haft nogle fantastisk flotte sol op og nedgange.
20/5 20 Vi havde en stille nat for motor. Kl. 9.15 nåede vi Thyborøn og
sejlede ind i Limfjorden. Vi havde igen en flot solskins dag, og nød igen at
se det danske landskab. Vi var heldige, at Oddesunds broen åbnede lige som
vi nåede dertil. Vi fortsatte til Nykøbing Mors, her blev vi straks hilst
velkommen af Hans, vi kender fra FTLF.