Vi sejlede fra Dordrecht kl. 8.30, hvor broen fra havnen og ud åbnede, så det kunne passe sammen med åbningstiden for broen lige uden for havnen, vi var ti både, der skulle under broen. Efter broen kom vi ud på en stor kanal, og det var muligt at sejle for fokken (for sejlet), vi havde 2-3 knobs medstrøm, så på et tidspunkt sejlede vi 9,1 knob. Vi nåede hurtigt til Willemstad, hvor vi skulle gennem en sluse. Der var en sluse for erhvervs både, hvor broen kunne åbne, så det krævede ventetid før broen åbnede, og en sluse for sportsbåde, hvor man skulle under en fast bro, slusen var åben, da vi ankom. På vores kortplotter stod der, at broen var 19,2 m. Der var et skilt uden for slusen, hvor der stod 18,2/18,9. Vi var meget i tvivl om, vi kunne komme under broen, vores mast er ca. 18 meter over vandet med antenne, der kom en anden båd sejlende med ca. samme maste højde, så vi tog chancen og det gik fint, der var ca. 10 cm fra antennetoppen til broen. Efter ca. en time kom vi til endnu en sluse og bro, hvor der på kortplotteren stod 17,5 meter, så der turde vi ikke lige sejle under, selv om der på skiltet ud for slusen stod 18,4. Da vi så en engelsk båd på størrelse med vores sejle ind ved slusen for erhvervs både, gjorde vi det samme. Vi måtte ligge og vente ca. en time foran slusen. Vi fik at vide, der var problemer, med en af de to sluser, der var. Mens vi ventede, kom vi snak med et par på en hollandsk båd, der havde planer om at sejle langt i 2024.
Da slusen endelig åbnede, sejlede der mange store flodpramme ind i slusen, så vi blev i tvivl om, vi kunne være der; men heldigvis var vi sammen med den hollandske båd, der jo kunne forstå, hvad der blev sagt, så vi fulgte efter dem ind i slusen. Vi måtte ligge os uden på deres båd, og uden på os kom den engelske båd, og så var slusen fyldt. Vi var bekymret for, om vi kunne holde båden, når flodprammene skulle ud, og skruevandet ville give turbulens i slusen. Men med motoren tændt kunne vi holde båden på plads. Det var lidt nervepirrende; men det gik heldigvis fint. Efter slusen kunne vi endelig sætte fuld sejl, vi havde en god vind agten fra 6-10 m/s (vores ynglings vind). Det var herligt endelig at kunne slukke for motoren. Solen skinnede og vi sejlede i et dejligt grønt område. Klokken var blevet 15.00, så vi besluttede os til at sejle til en havn Kats på vejen til Vlissingen. Vi kom til havnen 17.30 og der var heldigvis en plads.
26/5 23 S
Vi sejlede igen 8.30 med kurs mod Vlissingen, det blæste kraftigt; men solen skinnede. Vi kom hurtigt gennem en sluse og ud på en kanal, her lagde vinden sig lidt, igen et dejligt grønt område at sejle igennem og kun lidt trafik.
Ved 12.30 tiden kom vi til to broer lige efter hinanden, vi kaldte brovagten; men ingen svarede, da vi kunne se en slæbebåd med en stor kran på mellem broerne, lå vi og ventede ½ time på, den skulle komme igennem; men så snart den kom ud, blev broen lukket øv. Vi fik så endelig fat på brovagten, der bad os vente ved en bro til 14.35, hvor der vil være en blå bølge, dvs. flere både der kom gennem broerne på en gang. Der kom efterfølgende flere både og en hollandsk båd lagde sig uden på os. Det var et par på vej på ferie, snakken gik, så tiden gik hurtigt. Vi fik mange gode informationer af dem.
Nu hed det sig, der skulle være en blå bølge; men ved de efterfølgende 3 broer var der fortsat en del ventetid, før de blev åbnet. Vi nåede i havn kl.16. Så vi kunne fint nå at få handlet ind.
Vi fik set på vejrudsigter og tidevand, og fandt ud af, det vil være bedst at sejle til Dunkerque i morgen ved 8.00 tiden.
Det bliver dejligt at komme ud på det åbne hav igen. Vi har haft rigtig mange gode oplevelser på vores vej gennem Holland; men nu er vi nået dertil, at vi er blevet godt trætte af at vente på broer/sluser, der skal åbne. Vi gætter på over 100 broer. Vi er kommet i snak med rigtig mange hollændere, der sejler som os. Vi oplever, at vi hurtigt kommer tæt ind på livet af dem, og de er utrolig hjælpsomme og informative. Vi håber vi møder flere på vores tur.
27/5 23 S
Vi sejlede kl. 8.00 med kurs mod Dunkerque. vi kom hurtigt gennem den sidste sluse i Holland, og så kom vi ud på åbent hav med saltvand under kølen- dejligt.
Solen skinnede fra en skyfri himmel og vi havde vinden bagfra, vi fik hurtigt sat sejl; men der var ikke så meget vind som lovet, så vi satte gennakeren (se billede), og det gik fint, lige indtil vinden øgedes til 8 m/s, så kom den ned og sejlene blev sat igen. Vi havde 1-1½ knobs medstrøm hele turen, og da vinden begyndte at komme ind agten for tværs, fik vi god fart i båden, på nogle tidspunkter var vi oppe på 10 knob.
Efter 8 timer nåede vi indsejlingen til Dunkerque. Per havde fundet en havn Y.C.M.N, en tidevands havn, der ligger tæt på byen, der lød til at være et godt sted. Vi vidste ikke lige, hvor vi skulle ligge; men en af de lokale fik os guidet hen til gæstepladsen ind mellem to store motorbåde på yderbroen, her lå vi godt, og lidt i læ fra nordøsten vind fra motorbåden og nogle huse.
Vi kunne ikke finde nogen havnefoged, og fik at vide, han nok først kom tirsdag, det er en forenings havn, så det tager de ikke så tungt. Vi fik en kode, så vi kunne komme ind og ud af porten til havnen.
28/5 23 S
Det blev til stor vaskedag, der er vaskemaskine i havnen til kun 2 € pr. vask og vejret var ideelt til, det kunne tørre på båden. Vi fandt et supermarked og en bager, der havde åbent selv om det er helligdag. Om eftermiddagen gik vi tur i byen, og der var fest og glade dage. Vi fik at vide, det var havnens dag, der blev fejret
Vi fik set på vejrudsigter, og det ser ikke lovende ud, det højtryk, der er placeret over England giver kraftig blæst fra øst/ nordøst op til 15-20 m/s, og det ser bare ud til at blive ved. Vi håber bare, der bliver nogle dage med kun 10 m/s, så vi kan komme videre, heldigvis kommer vinden fra den rigtige retning.
29/5 23 S
Vi gik en længere tur ud til et stort Carrefour supermarked, der havde åbent, og på vejen hjem kunne vi gå langs kysten med rygvind. Det blæste kraftigt, og der var sand fygning på stranden. Der er en flot bred stand promenade og strand med fint hvidt sand. Der var kun et par enkelte i vandet; men mange kite surfere. Vi kom forbi flere skilte omkring evakueringen af de engelske soldater fra kysten i 1940, og netop d.29/5 blev der evakueret 47.310 mand for 83 år siden. Der blev i alt fra 27/5-4/6 1940 evakueret 338.226 mand. Hvor mange små skibe, hjalp til, mange kom langvejs fra. De små skibe kunne komme tæt på kysten, og sejlede soldaterne ud til de større skibe. Vi så et af dem i Falmouth da vi var der i 2020.
Sidst på eftermiddagen var vi på FaceTime med Maja og familie, dejligt at der er den mulighed, hvor man både kan se dem og snakke med dem. Vi gik derefter ind til en havn, der ligger tættere på centrum. Det er en havn, hvor man skal gennem en sluse og 3 broer for at komme ind. Vi havde set der lå en dansk båd, og når man er ude på langtur, er det altid dejligt at få snakket med andre langturs sejlere. Vi faldt da også hurtigt i snak med dem, det var Claus og Pia fra båden Trunte, de var på vej rundt om England.