Månedsarkiv: april 2025

Fra Sada til Camaret-Sur-Mer og Roscoff

14-23/4 25

Vi er fortsat i Sada, og har brugt tiden på båden. Tirsdag eftermiddag kunne
vi komme over til nabohavnen og få tømt vores holdnings tank, det var noget,
den havn vi lå i sørgede for, da deres tømnings facilitet ikke fungerede.
Der kom to mand ned til båden for at sejle med over til den anden havn,
fordi ham der kendte til deres tømnings facilitet ikke kunne engelsk. Da vi
kom derover, stod der 3 mand fra den anden havn og var med til at tømme
tanken, og sørger for, vi fik tanket diesel. Derhjemme ville vi bare have
fået at vide, vi selv kunne sejle over at få den tømt, og selv tanke diesel.
Her fik vi ikke en gang selv lov til at holde studsen fra diesel standeren,
hvilket resulterede i dieselen skummede over. Det undgår vi normalt ved at
tanke meget langsomt. Men sådan er deres regler.

15-17/4 25

Per ville ordne toilettet, mens jeg fik handlet ind. Vi troede
holdningstanken var blevet tømt; men desværre var det ikke tilfældet, og der
kom noget (ret meget) fra tanken ud i båden i vores stuverum under dørken
(gulvet). Så de næste 3 dage gik med at få vasket rummene under gulvet af i
klorin, og få skyllet under dieseltanken, hvor vi ikke kunne komme til. Så
nu er vores båd ren som aldrig før, og der lugter ikke længere. Der var
heldigvis ikke kommet noget ud i for kahytten, så bare vi holdt døren
lukket, kunne vi sagtens sove derude, og ved at komme plastik over lugerne i
gulvet, kunne vi også klare at være i kahytten. Vi spiste frokosten i
restauranten, der hører til havnen, hvor vi kunne få en fin billig frokost.
Det regnede hver dag, så vi kunne alligevel ikke være kommet ud at vandre,
det er da en lille trøst.

18/4 25

Om eftermiddagen kom Frits og Kirsten tilbage til deres båd, der har ligget
i havnen vinteren over. De havde taget bilen, så de kunne have ting med til
båden. Det havde taget dem 4 dage, og de havde fået set en del undervejs. Vi
mødtes også med dem, da vi sejlede i Bretagne. Dejligt at se dem igen, vi
havde reserveret bord i havnens restaurant, og fik en rigtig hyggelig aften
sammen. Det var den samme tjener, der også havde serveret for os de andre
dage, en rigtig sød fyr fra Columbia, vi fik en snak med.

20-22/4 25

Vi hyggede os sammen med Frits og Kirsten, og var endda til påske frokost
mandag på Hannah (deres båd).

Solen kom endelig frem de sidste dage. Vi fik set på vejrudsigter igen,
igen, og der ville komme et godt vejrvindue onsdag 23/4. Så vi fik gjort
klar til turen over Biscayen.

23-25/4 25

Vi sejlede kl. 09 med kurs mod Camaret-Sur-Mer. I starten havde vi en meget
urolig sø, hvor dønningerne slog ind mod land, og så kom tilbage igen, så
båden rullede noget. Det hjalp, da vi var kommet længere væk fra land. Vi
fik sat sejl, vi havde en halvvind ikke så meget af den; men det gik indtil
til natten, hvor vinden lagde sig, så storsejlet kom ned igen. Det næste
døgn var der ikke meget vind, vi havde indimellem for sejlet ude, hvor det
kunne trække lidt. Vi så jævnligt delfiner og en enkelt skildpadde. Vi havde
håbet på vind fredag; men der kom ikke så meget som lovet; men sejlene kunne
da komme op. Vi havde 1 knobs medstrøm det sidste stykke, hvor vi også fik
startet motoren, så vi kunne komme forbi et område, hvor der kan være meget
strøm, så vi ville nå dertil i slack water (lige når retningen på strømmen
skifter).

Vi nåede havnen kl. 19.45, der var mange pladser ledige, så vi fandt en fin
plads inderst i havnen. Dejligt at kunne lave aftensmaden i havn, og dejligt
at være nået over Biscayen, selv om vi godt kunne have brugt mere vind; men
hellere for lidt vind end for meget, når det gælder Biscayen.

26/4 25

Vi nød en dag i havnen. Om formiddagen fik vi handlet ind, det så heldigvis
ud til, at der var kommet gang i byen, der er en turist by og hvor meget er
lukket ned uden for sæsonen. Om eftermiddagen gik vi af en vandrerute langs
kysten ud mod fyrtårnet, hvor vi gik oppe og havde en flot udsigt ud over
området. Der var mange bunkers fra 2. verdenskrig. Vi måtte desværre vende
om, inden vi nåede fyret, da det begyndte at regne.

Om aftenen fandt vi en hyggelig restaurant og fik Moule-frites.

27/4 25

Vi sejlede kl. 8.30 i tæt tåge med kurs mod Roscoff, heldigvis kom solen
efter et par timer frem, og vi fik sol fra en skyfri himmel. Det er vigtigt
at holde tiderne på denne tur, der flere steder godt kan være kraftig strøm.
I sundet mellem fastlandet og øen Ile d’Ouessant løber strømmen med op til
4 kn.. Der var ikke meget vind, og den der var, var næsten lige imod, vi
kunne lige have for sejlet oppe, der indimellem kunne trække lidt. Vi havde
timet det rigtigt med tid og strøm, for kun den sidste time havde vi ca.
1-1,5 knobs modstrøm, ellers havde vi omkring 3-4 knops medstrøm, og vi var
oppe at sejle 10 knob, så vi kom hurtigt frem. Vi nåede havnen 18.15. Vi
prøvede at kalde havnen; men der var ingen, der svarede. Heldigvis var der
en bro kun til Visitors, så vi fandt hurtigt en plads. Vi fik snakket med
vores nabo, der er hollænder, han har ligget i havnen hele vinteren. Af ham
fik vi koden til toilettet og broen.

28/4 25

Vi stod op til en dejlig solskins dag, og efter at have været på
havnekontoret, gik vi en tur op til byen, vi fandt en genvej mellem flotte
huse og haver. Det er en rigtig hyggelig/flot by. Efter byturen gik vi til
super markedet, som vi kunne huske fra sidst; men det var lukket ned, så vi
måtte tilbage til byen og handle ind i et lille Carrefour Ekspres, dyrt men
de havde, hvad vi skulle bruge. Om eftermiddagen var igen i byen, hvor vi
fandt en slagter, og prøvede at finde en fiskebutik, hvor vi kom på en flot
tur gennem byen; men havnede på et fabriksområde, hvor der ingen
fiskebutikker; men ved en fabriksbygning, hvor de producerede tang
produkter, fandt vi en lille hyggelig butik med diverse tangprodukter, samt
en masse souvenirs.

Så nu er vi kommet ind i den Engelske kanal, hvor hurtigt vi kommer igennem
afhænger af vejret og tidevand, her er op til 8m mellem høj og lavvande,
næste stop bliver Guernsey og derefter Cherbourg.

Santa Cruz de Tenerife, Madeira, Porto og Sada i Galicien

17/3 – 29/3 25 S

Der blev brugt tid på at gøre båden klar til sejlturen til Madeira, og
sørger for, vi har proviant nok, hvis vi nu skulle få et vejrvindue, så vi
kunne fortsætte til Porto; men vi havde også tid til at hygge os sammen med
Pernille og Lars.

21/3 25 S

Vi tog på en vandretur sammen med Pernille og Lars. Vi tog først letbanen
til La Laguna og bus derfra til Cruz del Carmen, hvor vi tog en cirkulær tur
rundt i skoven. Det er en urskov lidt som den på La Gomera med mos hængende
ned fra træerne. Da vi kom tilbage til Cruz del Carmen, fandt vi via
turistinformationen ud af, at bussen først gik om to timer, de anbefalede os
en vandretur på en time til Las Mercedes, hvor der går flere busser fra, så
den tog vi. Det viste sig at være den flotteste del af turen, for her var
udsigt ud over landskabet, hvor der ikke var så mange udsigtspunkter på
turen gennem skoven. Da vi nåede Las Mecedes, måtte vi dog stå at vente på
bussen næsten en time, da den var forsinket.

26/3 25 S

Vi tog på en parktur i Santa Cruz de Tenerife, først gik vi ud til en stor
park i udkanten af byen, hvor vi ikke havde været før, det var en park med
mange legepladser, og mange store træer, ikke noget specielt, bagefter tog
vi ind til den flotte park i byen, hvor vi tidligere har gået.

28/3 25 S

Om eftermiddagen var vi over hos Lena og Jørgen på deres båd, de var kommet
dagen før. Altid hyggeligt at møde danske sejlere. Om aftenen var vi ude at
spise sammen, hvor Lars og Pernille også var med. Vi havde en rigtig
hyggelig aften, på en hyggelig og rigtig god restaurant tæt på havnen.

29/3 25 S

Vi sejlede kl. 9 sammen med Osborne (Pernille og Lars) med kurs mod Quinta
Do Lorde på Maderia, solen skinnede fra en skyfri himmel. Vi havde til en
start fin halvvind; men da vi nåede den nordlige del af Tenerife kom vi i læ
af øen og vinden aftog helt. Senere fik vi vind agten for tværs, og vi kunne
igen sejle for sejl nogle timer, senere blev det med hjælp fra motoren. Søen
var meget urolig, så vi blev vugget noget rundt.

30/3 25 S

Vi fik sovet på skift, på Pers vagt så han rigtig mange lyn i horisonten mod
vest, men de så heldigvis ud til at være langt væk. Ved femtiden ændrede
vinden sig og kom lige bagfra (læns), og der var ikke meget af den, så
storsejlet rykkede noget i masten, selv om vi havde preventer på (et tov der
gør, så bommen ikke kan svinge ukontrolleret over i den anden side), så vi
blev enige om at tage det ned; men desværre havde vores nedhaler line sat
sig fast på forstaget, så vi kunne ikke få det helt ned, så vi satte i
stedet 2. reb og det hjalp lidt. Da det blev lyst fik vi nedhalerlinen fri,
og den blev taget af, da vi ikke vil risikere, det sker igen.

Det startede med lidt sol; men senere kom der byger, og nogle af dem
kraftige, så vi var glade for vores cockpit telt, vi havde fået op, nu vi
havde storsejlet nede. Senere på dagen fik vi halvvind og igen sol, og
sejlene kom op igen, det varede desværre ikke så længe, før den lagde sig
igen. Resten af sejlturen blev for sejl og motor.

31/3 25 S

Vi havde en fin nat, og hvor jeg sov rigtig godt (plejer at have problemer
med at sove, når vi sejler), vi havde lavet en køje i kahytten, hvor vi
havde taget topmadrassen fra agter kahytten og lagt på sofaen, og lavet det
til en slinger køje, det fungerede rigtig fint.

Vi havde solskin indtil vi nærmede os Madeira, hvor der kom nogle byger, vi
var heldige at komme i havn i tørvejr kl. 14. Vi kom ind før Osborne, og
sørgede for de fik en god plads.

Senere på eftermiddagen klarede det op, og vi gik en tur rundt på området
sammen med Pernille og Lars, der er sket meget siden sidst, vi var her. Den
lille butik på havnen var blevet udvidet, flere små barer/restauranter langs
vandkanten, og en hyggelig restaurant med udsigt ud over havnen, hvor vi
satte og nød en øl/glas vin.

01/04 25 S

Det havde blæst godt om natten, men vi stod op til solskin og stille vejr.
Vi sejlede over og fik fyldt diesel på, og lavet nogle ting på bommen. Jeg
nåede også at gå tur rundt i området med Pernille. Om eftermiddagen badede
jeg sammen med Pernille i det havbassin, der er her, det var på vej til
højvande, så der kom nogle bølger ind over bassinnet; men det var kun sjovt
at bade i bølgerne. Vi var heldige, for da vi kom op, begyndte der at komme
flere store bølger ind, så pladsen ved havbassinnet indimellem stod under
vand. Per fik imens set motoren efter.

Ved 17 tiden begyndte det pludselig at blæse kraftigt.

2/4 25 S

Vi ville tage til Machico sammen med Pernille og Lars, og finde et godt sted
at spise frokost, så vi kunne fejre Pers fødselsdag. Vi stillede os op for
at vente på bussen, og blev meget forundret over det trafik kaos der var,
der holdt biler parkeret alle vegne. Vi fandt ud af, det var en speciel
helligdag på Maderia, så den bus vi ventede på kørte ikke, vi ville så vente
på den næste, og vi så den kom i den modsatte retning, hvor den først skal
til et stoppested lige før en populær vandrerute; men den kom ikke tilbage,
som den plejer, og vi blev enige om, den sad fast i trafikkaosset. Vi spiste
i stedet frokosten på restauranten på havnen, først var det vejr til at
sidde ude, men vi måtte til sidst rykke ind pga. byger.

3/4 25 S

Nu lykkedes det os at komme til Machico, hvor vi først gik rundt i byen og
derefter fandt et sted at spise frokost, og så fik vi handlet ind.

4/4 25 S

Det så ud til, at der ville komme et godt vejrvindue til Porto, så Per og
mig tog igen til Machico og fik handlet ind til turen. Pernille og Lars
havde besluttet sig for at blive på Maderia.

Resten af dagen gik med at gøre klar til sejlturen.

5/4 -9/4 25 S

Efter igen lige at have snakket med Lars om vejret, der fortsat så godt nok
ud, sejlede vi kl. 10 med kurs mod Porto. Vi sejlede først op og fik læ fra
øen til at få storsejlet op, og så havde vi en god vind bagfra, så fokken
blev spilet ud til modsatte side af storsejlet, og vi fik god fart på. Det
første døgn havde vi en god vind omkring 10m/s og god fart på båden, så kom
vi ind i et bælte uden vind ca. i et døgn, derefter havde vi igen et døgn,
hvor vi kunne sejle for sejl; men så lagde vinden sig igen, så det blev både
for motor og sejl. Der skulle efter vejrudsigten komme 3 m. høje
bølge/dønninger; men det var ikke noget, vi mærkede til for det var lange
bløde dønninger, vi havde sol hver dag på turen. Vi så enkelte delfiner og
nogle skildpadder undervejs, og indimellem lå der en lille blæksprutte på
dækket. Vi nåede havnen i Leixoes- uden for Porto kl. 23, vi havde på mail,
fået at vide hvilke pladser, vi kunne ligge os ved, der var flere at vælge
imellem. Der hvor vi fik lagt os først var en frygtelig stank af fisk, så
vi valgte at flytte os længere ind i havnen, hvor lugten ikke var så slem.
Det er en meget beskidt havn, der flyder alt muligt rundt i vandet.

10/4 25 S

Det var dejligt at få sovet uden at blive vækket til vagtskifte hver 3.
time.

Vi så igen igen på vejrudsigter, og nu så det ud til, der var et godt
vejrvindue forbi Cabo Finisterre, hvor der ellers altid plejer at stå en
kraftig vind fra nord og meget ubehagelige bølger. Nu ville den komme fra
syd omkring 6m/s.

Så vi besluttede os for at sejle videre næste dag.

Så dagen blev brugt til at se båden efter og få handlet ind. Vi fik fyldt de
sidste dunke med diesel på tanken. Vi bruger en tragt med et særligt filter,
og det var godt, for der var rigtig meget grums i dieselen, så vi måtte
rense filteret flere gange undervejs.

11/4 25 S

Vi sejlede kl. 05 med kurs mod Sada (i fjorden efter A Coruna), vi havde
ikke nogen vind, så vi spiste morgenmaden undervejs. Vi skulle holde godt
øje med bøjer, hvilket er lidt svært i mørke; men det lykkedes os at undgå
dem. Ved 15.00 tiden sejlede vi ind til Baiona og fik tanket diesel, først
her begyndte der at komme noget vind, så vi fik sejlene sat; men det var kun
en stakket frisk, før vinden lagde sig igen.

Den lovede vind kom desværre ikke, så det blev for motor resten af turen;
men heldigvis i tørvejr. Om natten fik vi følge af nogle delfiner, der
jævnligt var lige oppe at hilse på os. Det var lidt specielt at sejle forbi
Cabo Finistere i mørke, havet var helt blankt og vi kunne skimte klippen i
mørket, og se alle lysene fra vindmøllerne og selvfølgelig fyrtårnet. Vi
nåede Sada ved 13 tiden, hvor vi blev taget godt imod, først af en
havnemedarbejder, og så kom lederen af havnen, der gav hånd og ønskede os
velkommen. Vi fik to sedler, hvor vi kunne gå op på havnens restaurant og få
en øl hver.

Vi fik handlet ind og sidst på eftermiddagen, gik vi op, og fik vi en stor
fadøl, der havde været mange gæster i restauranten; men det var nu ved at
tynde ud. Et meget hyggeligt sted, en af tjenerne, spurgte ind til vores
tur, og ville høre om det ikke var farligt.

12/4 25 S

Det blev heldigvis til en solskinsdag selv om vejrudsigten ikke havde set
helt lovende ud, så vi fik vasket tøj og tørret det på båden. Om
eftermiddagen gik vi tur rundt i byen og ud på molen. Der er to havne, den
vi ligger i er ca. på størrelse med havnen i Nykøbing Sj., og en anden endnu
større lige ved siden af. Der er en flot udsigt fra havnen ud over fjorden.

13/4 25 S

Vi var rundt i diverse bådbutikker, vi skulle have en ny lanterne i stævnen,
da den vi har knapt nok lyste, og så skulle vi have et nyt afløbsrør til
toilettet.

Vores toilet har været stoppet, siden vi tog fra Madeira, så vi har brugt en
8 l. vanddunk, vi har skåret af, så den passer ned i toilettet, og så har vi
tømt ud over rælingen. Vi håber nu på at få tanken tømt ved udsugning, det
kan vi få gjort på onsdag i nabo havnen, og så skulle det være muligt at få
det ordnet.